Carina Svedin berättar att det var i samband med en renovering för två år sedan som Hotel Winn i Haninge bestämde sig för att bli ett hotell för ALLA.

Smart

Winnande koncept

Hotel Winn i Haninge är Sveriges mest välkomnande hotell – vi mötte upp i lobbyn med »tillgänglighetsambassadören« Carina Svedin.

Att komma in på Quality Hotel Winn i Haninge är som att stiga in i ett inredningsmagasin. Stora gröna växter, färgglada kuddar, eklektiska tavlor grupperade på väggarna och generöst med dagsljus. Det är först när man tittar efter ordentligt som man noterar att en del av receptionsdisken är lägre, liksom bardisken i den trendigt ombonade bardelen. Även buffébord och möbler är i olika nivåer. Alla trösklar i allmänna utrymmen är borttagna. Hotellet är Sveriges mest tillgängliga hotell.

Carina Svedin, som arbetat på hotellet i tio år, är tillgänglighetsambassadör. Den något ovanliga titeln innebär att hon ser till att hotellet är tillgängligt för alla människor, oavsett funktionsnedsättningar.

»Vi har alltid velat välkomna alla. När vi skulle renovera för två år sedan satte vi målet att bli Sveriges mest tillgängliga hotell. Vi började med att fråga våra gäster: ›Vad saknar ni hos oss?‹ Vi upptäckte att bemötandet fanns, men inte hårdvaran. Det fanns inga dörröppnare, men mycket trösklar och smala dörrar«, säger Carina Svedin.

I hela ombyggnationen av hotellet togs hänsyn till tillgänglighet i bred bemärkelse.

I receptionen finns hörslinga och trapporna har kontrastmarkeringar. Menyerna har allergener utmärkta och de finns även i punktskrift. Hissarna har stora knappar med punktskrift och röstmeddelande för varje våningsplan.

»Men att bara handikappanpassa räckte inte, det skulle vara vackert också. Det fick absolut inte andas institution. Det var inte den enklaste matchen att gå mot byggherrar och inredningsmänniskor. Vi hade många, långa diskussioner om inredningen, vilket även var en kostnadsfråga. Dörröppnare, till ­exempel, är dyra i inköp, liksom ­specialbeställda detaljer.«

På andra hotell är det vanligt med klagomål för att gäster tvingats bo på handikappanpassade rum. I Haninge är det tvärtom. De handikappanpassade rummen är de snyggaste, menar Carina och det finns inga vita handtag på toaletterna, utan alla är designriktigt svarta. Tolv av hotellrummen är fullt handikappanpassade, men det finns även rum med bättre framkomlighet samt rum för personer med nedsatt syn.

»Det finns så många funktionsvariationer, vilket påverkar inredningen. Ljussättning är svårt, en del behöver mycket ljus, andra vill ha mer dämpad belysning. Det kan bli lite för rörigt för de som har neuro­psykologiska diagnoser med så mycket färger. Det är en balansgång att tillfredsställa alla, men vi kan göra tillfälliga lösningar«, berättar Carina.

Frågorna hon och hennes kollegor får är mest praktiska. På hotellets hemsida finns information för att gäster redan innan de bokar ska kunna se vad de kan förvänta sig på plats. Här ligger en 110-punktslista, ett dokument med både fakta och bilder på alla hotellets faciliteter. Initiativet till tillgängligheten är helt och hållet lokalt men Carina märker att hennes kollegor på andra hotell inom Winnkedjan blir bättre och bättre.

Carina har inget advisory board, utan arbetar mer informellt och tar in synpunkter från anställda och and­ra med funktionsnedsättningar.

»Vi tar även kontakt med förbund för att få hjälp och höll även Funktionsrätt Sveriges årsmöte här ute i Haninge. Vi som jobbar här ute ser inte hinder. Inga behov är konstiga behov. Vi är lösningsorienterade. Många återkommande gäster tycker att det är tryggt att komma hit. De når frukosten själva, kan checka in själva.«

Mycket av arbetet är proaktivt och märks aldrig. Kommer det en grupp med många funktionsnedsättningar kontaktar Carina brandförsvaret för att de ska ha extra beredskap och gruppen blir informerad om utrymningsförloppet vid ankomst. Alla medarbetare på hotellet har gått en utbildning i tillgängligt värdskap och det kommer regelbundet föreläsare som själva har funktionsnedsättningar. Det märks att Carina brinner för både service och omtanke om alla gäster, oavsett om de bor på ­hotellet eller inte.

»Mest stolt är jag när jag ser folk komma hit och bara umgås. Att det är smidigt att vara här, ta en kaffe eller hänga i baren. Vi har ett hotell som är tillgängligt för alla.«

Text: Hedvig von Mentzer
Foto: Emil Fagander

Publicerad: tisdag 19 juni, 2018

CARINA SVEDIN

Ålder: 46 år.

Karriär: Redovisningsekonom i grunden, men jobbat inom hotellbranschen de senaste 12 åren. I dag konferens-, receptions- och grupp­ansvarig samt tillgänglighetsambassadör på Hotel Winn i Haninge. Trivs som fisken i vattnet!

Dold talang: Talar flytande finska.

Förebild: Min mamma.

Första jobb: På lokala Icabutiken när jag var 15 år.

Motto: Bemöt andra som du själv vill bli bemött.

 

Öppna dörren. Carina Svedin och hennes kollegor jobbar efter en 110-punkts­lista, som också går att läsa på nätet.

 

Men att bara handikappanpassa räckte inte, det skulle vara vackert också. Det fick inte andas institution.