Linda Strandqvist, Head of HR, Puma Nordic AB

Dilemmat

Vad ska man göra med en medarbetare som aldrig dukar undan ­eller hjälper till? Att prata med hen hjälper inte.

Vi ­frågade Linda Strandqvist, Head of HR, Puma Nordic AB.

»Jag tycker man ska börja med att prata sakligt med vederbörande om varför han eller hon inte plockar undan efter sig och se vad man får för svar. Man får förklara att det är bekymmersamt att man inte hjälps åt med att skapa trivsel. Att det skapar irritation. Det kan inte vara kul att gå till jobbet när man vet att man har gjort kollegorna sura. Och blir det inte en förbättring, då tror jag faktiskt att man får ändra strategi. Ibland är det så att vissa saker inte går att förändra och då får man hitta sätt att avleda sin irritation. Det är som i trafiken: Jag kan inte påverka andra bilister. Det hjälper inte att bli irriterad. Jag känner att det här är ett irritationsmoment man inte kan dra för långt. Då finns det andra saker som är viktigare att få ordning på. Man kan göra en teamgrej av det, det har vi gjort på vissa av våra kontor. Vissa avdelningar har köksveckor. Men vi brukar säga att vi är som ett fotbollslag på Puma och jobbar i team, vi har inte såna bekymmer.«

Text: Tommy Jeppsson
Huvudbild: Shutterstock

Publicerad: fredag 17 augusti, 2018

Man kan göra en teamgrej av det, det har vi gjort på vissa av våra kontor. Vi är som ett fotbollslag på Puma och jobbar i team, vi har inte såna bekymmer.