Martina Klingwall, vd och grundare på Telness, vill bygga en kultur som accepterar misstag.

Kultur

Våga misslyckas

Mobiloperatören Telness har infört »veckans fail«.

Rädslan för att misslyckas får inte döda kreativiteten.

Detta insåg Martina Klingwall, vd och grundare för Telness*, som infört »veckans fail«.

»När man är en utmanare på marknaden är det viktigt att hela tiden ifrågasätta gamla sanningar och utmana varandra. Med detta kommer också att våga testa nya saker, och att få lov att misslyckas. Vi hade nyligen en kulturworkshop, där vi diskuterade hur vi skulle kunna bli bättre på att reflektera och skapa en kultur där vi blir bättre på att dela med oss av våra lärdomar. Då var det en kollega till mig som kom på idén att starta ›veckans fail‹, som vi implementerade direkt på våra måndagsmöten.«

Vad var ditt senaste egna fail?

»Det var en delegeringsfråga, där jag lade alldeles för mycket tid på en sak som hade gått mycket fortare och blivit bättre om jag i stället bett om hjälp.«

Har ni märkt en kulturförändring sedan ni började med »veckans fail«?

»Absolut. Det är framför allt nyttigt att lyssna på andras misstag, så att man får möjlighet att lära sig. Det blir också många skämt på kontoret om att ›detta är min veckas fail‹, vilket bygger en kultur där det är ok att erkänna att man gjort fel eller att någonting inte blev som man tänkt sig.«

* Telness är en digital mobiloperatör inriktad mot företagare och entreprenörer.

Bild: Telness

Publicerad: tisdag 2 oktober, 2018