Mattias Segelmark bläddrar belåtet bland plaggen på stängerna i Gants representationsrum. Här finns allt från en Rough weather slicker-jacka, till en blåvit scarf kallad Courtside silk, ja
allt som behövs för ett stiligt och ledigt liv.
»Vår estetiska grund är den amerikanska collegekulturen. Det skiljer sig inte så mycket mellan säsongerna.«
Den egna HR-karriären rymmer desto tvärare kast.
»Jag jobbade på SAS bland annat under värsta lågkonjunkturen och jag fick snabbt ta itu med omstruktureringar. Jag var 25 år och kollegorna var lika gamla som mina föräldrar«, berättar han.
Därefter redig pionjärmark i den privata sektorn: Personaldirektör
på 3, mobiloperatören som konkurrensfajtades med bjässen Telia.
»Vi var David mot Goliat och rekryteringen handlade om att hitta can do-personer som taggades av att arbeta på ett ställe där allt inte var på plats. Vi fick pris som Sveriges 2:a bästa arbetsplats.«
Och så, sedan 2017: HR-chef på Gant. Där han från och med i höst dessutom är chef över Gant Swedens alla butiker.
»Min chef födde idén, och övertalade mig. Jag är en people person, men jag har alltid saknat den direkta affärsbiten inom HR, som jag får hålla i nu. Morfar var textilingenjör och jag rörde mig bland stickmaskiner redan som pojke. Dessutom var pappa en riktig entreprenör. Jag är uppväxt i intäktsbranschen. I min familj var röda dagar ›icke intäkts-dagar‹. Måndagar var härliga!«
Han fortsätter:
»Jag har alltså ett naturligt resultatfokus. Och fördelarna med den här kombinationen är att det jag arbetar fram som HR-chef, kan jag implementera direkt i butikerna.«
Din makt blir också större med »dubbelkommandot«?
»Ja, det blir en mer direkt makt, inte som tidigare indirekt. Många har blivit förvånade över att jag tagit det här steget men jag tycker att fler inom HR borde göra detta. Arbeta mer kundnära och använda sina kunskaper om människors beteenden och vanor där. Det är ett utmärkt sätt att bredda sig!«
Och bredden kommer att gå på djupet, förstår man. Åtminstone när det gäller detta med människo-kännedom, och dess värde för att Mattias Segelmarks medarbetare ska trivas, och kunderna bli fler. Just nu studerar han andra året på psykoterapiprogrammet på Stockholms universitet:
»Jag vill verkligen gå till botten med att förstå människan och vad som driver oss. För att kunna skapa bättre förutsättningar, för individer och företag.«
Text: Pontus Dahlman