Sedan starten 2014 har den svenska jobbsökarsajten Uptrail verkat på uppdrag av drygt 1700 varumärken. Stora som små, inom en rad olika branscher. Men hur har de sökande upplevt återkopplingen efter att de klickat på Skicka in-knappen?
»Vi har sänt ut frågor om detta och ställt samman en topplista efter svaren vi fått«, berättar Frida Kvarnberg på Uptrail.
»Har man för det första fått någon återkoppling alls? Sedan gäller det att den sökande verkligen kan nå rekryteraren om den har frågor, inte blir bortkopplad i växeln eller hänvisad till en mailadress som ingen bryr sig om. Också en motivering slår högt, man vill veta varför man inte fått jobbet. Det är påfrestande nog i sig att söka ett jobb, så det finns allt att vinna på att minimera allt som riskerar att skapa osäkerhet hos den sökande.«
De företag och organisationer som klarat detta med bravur kan alltså fira att de lyckats kvala in på topplistan. Men hur viktigt är återkopplingen i praktiken för rekryteringen?
»En dålig erfarenhet sprider sig ju snabbare än en bra. Och man måste tänka på att de som söker jobb i dag har sina egna sociala nätverk där de delar med sig av sina erfarenheter. I ett läge där det råder hård konkurrens om arbetskraften inom många områden är det kort sagt farligt för en arbetsgivare att nonchalera återkopplingen, för blir den dålig kan det innebära att andra låter bli att söka sig dit.«
»Sett från andra hållet så kan en bra återkoppling stärka en verksamhets employer brand. Vår tanke är att ha en återkommande topplista som morot för detta.«
Text: Pontus Dahlman
Illustration: Shutterstock