Patagonias grundare Yvon Chouinard kallar sitt företag för »aktivistföretag«.

Utblick

Blygsamma hjältar

Länge har cheferna med ett stort självförtroende varit ett ideal. Men nu vill vi hellre ha ödmjuka företag och ledare. Ligg lågt!

Gordon Gekko vänder sig i graven. Och vi låter honom vrida sig bäst han vill. För den arroganta ledarstilen som denne backslicksfriserade finansfigur och varggrinande bolags-slaktare lanserade i åttiotals-filmen Wall Street är så att säga over and out. Och hans slogan att »greed is good«, alltså girighet är av godo, tycks nu för gott ha skjutits i sank av en annan devis: Ödmjukhet är bäst.

Den 9 oktober proklamerade det amerikanska finansdistriktets hus-organ Wall Street Journal att »De bästa cheferna är ödmjuka chefer«. Grejen är att flera nya undersökningar visar att ledare som inte buffligt framhäver sig själva utan i stället gör tvärtom, skapar ett fruktbart arbetsklimat med möjligheter till ett bättre resultat. Dessa ödmjuka bossar håller låg profil, tar vara på andras styrkor och »fokuserar på mål bortom deras egna intressen«. De förtränger inte sina egna svagheter och vill gärna bli bättre på jobbet. Allt detta fungerar inspirerande och boostande för medarbetarna som därmed presterar bättre och tar till sig kunskap snabbare. Inte konstigt alltså att en stor producent av personlighetstester tänker introducera ödmjukhetsparametrar nästa år, för att enklare kunna sålla fram ödmjukhet i ansökningsfloden.

Ett bolag som lyfts fram som föredöme är kaliforniska friluftsföretaget Patagonia, känt för sina kläder för bland annat surfare och bergsklättrare. På Patagonia kan arrogans och självcentrering »bli en deal killer« när det kommer till anställning. Detta sonderas bland annat genom att man tar reda på hur jobbaspiranten betett sig när hen dykt upp. 

Om någon betett sig snorkigt mot receptionisten eller på någon annan plats slår alltså spärren till. Företagets HR-chef berättar också att han under själva anställningsintervjun ber den sökande att beskriva »ett stort jobbmisstag«. Om svaret blir »Oj, vilket ska jag välja, jag har ställt till det många gånger«, ja då blir det guldstjärna för ödmjukhet i protokollet.

Företaget »fostrar« helt enkelt till ödmjukhet och det skapar också ett klimat där de anställda känner sig trygga med att vara kreativa och kläcka idéer.

Och den humanistiska ödmjukheten tycks gälla i alla led. Satsningar som kläder i Fair trade-fleece och »världens första Fair trade-våtdräkt« vittnar om en omsorg om medarbetarna i den textilindustri som ofta är allt annat än human.

Men det finns flera ödmjukhetsfaktorer att lyfta fram hos Patagonia. Så här beskriver de sitt mål: »Vi vill rädda vår planet.« Inte en helt ödmjuk slogan kanske, men detta är inte någon läpparnas bekännelse.

I sin bok Let My People Go Surfing beskriver Patagonias grundare Yvon Chouinard den traditionella bomullstillverkningens kemikaliefyllda metoder och mängderna med växthusgaser som de orsakar. Målet för hans företag blev att enbart använda miljövänlig organisk ull, vilket de lyckades uppnå 1996. På hederligt hållbarhetsvis bjuder de på reparationsinstruktioner för sina produkter. De kallar sig »aktivist-företag« i sin kamp mot naturförstörelse och hjälper också sina anställda att delta i olika miljöprojekt.

Senaste initiativet kom precis innan jul, då berättade Patagonias vd på LinkedIn i ett uppmärksammat utspel, att man anser att president Trumps skattesänkning är oskälig:

»De tio miljoner dollar som vi fick tillbaka på skatten väljer vi att investera i miljön i stället för att stoppa in i vår egen verksamhet. Vår planet behöver de pengarna bra mycket bättre än vad vi gör.«

Och detta är väl den riktigt stora ödmjukheten. Inför den Moder Jord som föder oss.

Text: Pontus Dahlman
Illustration: Maja Norrby

Publicerad: fredag 22 mars, 2019

Nästa år lanserar en stor producent av personlighetstester ödmjukhetsparametrar.


Annons