Alla företagsledare vill ha medarbetare vars motivation omsätts i prestation.
Men hur lyckas man med det? Psykologen Anna Russberg vet vad som krävs.
»Det som driver människor är positiv förstärkning«, säger hon.
»Näringslivet är inte medvetet om detta eftersom det kan vara svårt att förstå. För många kan det till och med kännas konstlat. Man är inte van vid positiv förstärkning.«
Framgången för sociala medier är ett exempel på den positiva förstärkningens makt. Vi lägger upp en bild på en god middag och får uppskattande kommentarer av våra vänner. Ett liknande fenomen uppstår när vi spelar datorspel. När vi gör något bra får vi omedelbart positiv feedback, vilket uppmuntrar oss att spela vidare.
»Det hade inte fungerat lika bra om vi hade fått vänta i tre dagar, då hade vi tröttnat«, säger Anna, och tangerar ett ämne som hon kommer prata om på Forskardagen: Bonusar och löner. Ingetdera är rätt verktyg för att skapa motivation hos medarbetarna.
»Ingen går runt och känner sig motiverad för lönens skull. Däremot kan man bli omotiverad om man har för låg lön. Man ska inte tjäna så lite att man blir arg. Får man löneökning blir man glad initialt men det är inte avgörande för motivationen. Lön får man oavsett om man presterat bra eller dåligt.«
Inte heller bonusar fungerar.
»Bonusar borde driva motivation men de ligger för långt fram i tiden för att ha den effekten. Dessutom kan de vara svåra att koppla till prestation. Det är inte ens säkert att vi alls får vår bonus.«
Anna menar att en bonus bara kan bli prestationshöjande om man bryter ner den i delar så att varje medarbetare känner att de kan påverka den. Hon föreslår att HR använder pengar från bonussystemen till att testa något annat för att få en ökad prestation.
»Chefer tycker ofta att: ›vi ska ha bonusar!‹ Men… det måste man kanske inte?«, menar Anna som är psykolog, entreprenör och organisationskonsult. Hon är expert på förändringsledning. Så bra att hon fick jobb i ett av de länder som är minst förändringsbenäget i världen: Saudiarabien. Där satt hon i ledningsgruppen för norska Jotun. Hon äger också 25 procent av ett företag i Iran som tillverkar utrustning för funktionsnedsatta. Hennes bok, Piska eller morot, handlar om hållbara beteendeförändringar i organisationer.
Anna påtalar vikten av att ha system för att lyfta medarbetare i organisationen och uppmärksamma de goda prestationerna. Man kan inte ge positiv feedback om man inte mäter prestationen.
»Det är kanske inte svårt att förstå, däremot att göra«, säger hon. »Här kan HR hjälpa chefer att se över företagets processer och de feedbacksystem som är kopplade till dem. Var finns förstärkningen som kan öka motivationen? Chefer är ofta duktiga på arbetsprocesser, men hur ser återkopplingen ut när medarbetarna gör det vi vill att de ska göra? Mät positiva resultat och kommunicera dem!«
Text: Tommy Jeppsson