Alla företag vill vara innovativa. Inte alla vet hur man gör.
Då kan man ringa Sofie Lindblom. Hon beskriver sig som »personlig tränare för ett bolags innovationsmuskler«.
»Bygger du inte innovationsmusklerna blir det svårt att överleva på sikt«, säger hon och upplyser om att den genomsnittliga livslängden hos ett företag har sjunkit från 62 år på 1960-talet till 15 år i dag, enligt S&P 500.
Hon började sin karriär som global innovationschef på Spotify som i år fyller – just det! – 15 år. Men eftersom innovationsgraden hos Spotify är hög så har de framtiden för sig, tror hon.
När Sofie sökte jobbet bifogade hon en Spotifylänk till ABBA:s Take a chance on me. Och det gjorde de. Hon hade pluggat till ingenjör med inriktning på medieteknik när hon upptäckte en kurs i Innovation Management på universitetet. I dag driver hon Ideation360 som skapar förutsättningar för innovation.
Många företag strävar efter att uppfattas som innovativa men en del av dem ägnar sig bara åt »innovationsteater«, som Sofie kallar det:
»Man kanske pratar om förändring på exempelvis konferenser men det är ofta ett spel för gallerierna. Man förändrar sig inte på riktigt.«
Hennes definition av ordet innovation är: »En ny idé som skapar värde eller två existerande idéer som sammankopplade skapar värde: Gör man det rätt så finns många uppsidor. Ofta märks det i företagets tillväxt och det blir lättare att attrahera och behålla talang. Men en utmaning är att vi förlorar vår motivation att kreera när det går bra. Man blir ›fat & happy‹. Förr eller senare blir vi omsprungna eftersom världen förändras.«
Innovation handlar om att vara proaktiv. De flesta företag är reaktiva.
»Marknader förändras snabbt. Nya konkurrenter kommer och kunder börjar efterfråga nya saker. Där finns behov av att hitta nya intäktsströmmar, eller rent av ett nytt syfte. De vet att de behöver göra något men vet inte vad.«
Hon börjar med att mäta innovationsförmågan hos ett företag. Den är ofta nedslående.
»Det är som att gå till doktorn för att få en röntgenbild där man kan se svagheter och styrkor. Därefter tar vi fram en innovationsstrategi byggd på bolagets styrkor kopplat mot vad som sker i världen. Det finns ingen färdig lösning.«
Sofie säger att hon tycker att HR måste börja ta höjd för det nya landskapet. Hon påtalar vikten av att anpassa en organisation för ›intraprenörerna‹.
»Vill man finnas länge måste man lyfta vikterna själv, det håller inte långsiktigt att förlita sig på externa konsulter som lyfter åt en. Men någon måste äga frågan på företaget. Många är lite ängsliga för att anställa för dessa roller, kanske för att vi inte vet hur det ska mätas eller hitta rätt rollbeskrivning.«
Text: Tommy Jeppsson