Dilemmat

Hur skyddar man företagets lösenord?

Agera innan kontoadministratören slutar, och går under jorden.

Det är enkelt att öppna ett före­tagskonto på Facebook, Instagram eller LinkedIn som når ut till tusentals användare. Vanligtvis får en anställd inom företaget ansvar för att öppna och underhålla ett sådant konto. Men vad händer när den anställde lämnar företaget, som inte har sparat inloggningsuppgifterna? Flera företag stöter på denna problematik när de inte kan återfå ­inloggningsuppgifterna från en tidigare anställd, som kanske under turbulenta former lämnat sin tjänst ­eller blivit arbetsbefriad och därefter gått under jorden. En enkel lösning skulle man kunna tro är att kontakta ­företaget som tillhandahåller kontot och begära ut inloggningsuppgifter. Facebook och Instagram har dock ingen kundtjänst som tar emot mejl eller telefonsamtal. De få som lyckats få tag på en supportmedarbetare får sällan ­någon hjälp då det är svårt att legitimera företaget, till och med med behörighetshandlingar. Om den tidigare anställde har använt kontot sedan denne slutade är det möjlighet att väcka talan om immaterialrättsligt intrång, eller olovlig användning av företagsnamn. För den som inte vill vända sig till domstol kan man i stället anlita en ­forensisk tekniker som hämtar uppgifterna från en digital enhet. Detta förutsätter att företaget har kvar en dator eller annan enhet som använts för inloggning och inte blåst datorn för att ge till nästa. Kontentan är att du som arbetsgivare skall se till att få tag på inloggningsuppgifterna innan någon släpps hem eller ännu bättre, att ha fler behöriga användare som har tillgång till kontona.

Text: Ebba Walberg Snygg (advokat)

Publicerad: torsdag 13 februari, 2020