Hon var marknadschef på Microsoft när hon bestämde sig för att hoppa av karriärsnurren och bli sin egen. Nu är Karin Zingmark aktuell med nya boken Maxa modet, där hon delar med sig av sina bästa tips för hur man bygger en organisation präglad av tillit och samarbete.
Hur vågade du byta karriärspår?
»Under hela mitt verksamma liv har jag drivits av passionen för mina uppdrag, först hos MTG och sedan hos Microsoft. Men när jag hamnar i sammanhang som kräver förvaltning snarare än förändring är jag inte rätt person. Jag var på resande fot tillsammans med min man på väg till Norge i en husbil. Vi satt hela färden och pratade om livet. Tanken kom att jag skulle starta eget och testa det i ett år. Karriärmässigt var detta det största beslut jag fattat. Det är lätt att få en identitetskris när man ska stå på egna ben efter en lång tid som anställd.«
När började du intressera dig för ledarskapet på ett mer analytiskt plan?
»Med sociala medier har allt förändrats, inte minst hur vi ser på nätverk och relationer. I dag behöver vi en annan sorts ledare, mer inkännande och som vågar öppna upp, visa sårbarhet och som har större fokus på kommunikation och samarbete. Innan vi gick in i denna omvälvande fas var det lättare att prognostisera resultat, då gick det att svara på frågor om vad som kommer hända inom fem år, nu är inte det möjligt att på samma sätt spå framtiden på lång sikt. Därför är det så viktigt att en ledare engagerar medarbetarna i resan framåt. Kommunikation är så klart grundläggande, men jag hade inte satt fingret på det viktigaste när jag skrev min första bok Maxa snacket, hur viktigt det är att bygga tillit i en organisation.«
Vilka är dina ledarskapsförebilder?
»Lisa Farrar, ledare för Eberry och Nordic Choice, hon är en fantastiskt duktig ledare. Med sitt närmaste team har hon minikonferenser och jobbar enligt teserna fuck hierarchies och dare to disagree. Den första dagen när medarbetarna ses så bråkar de, under dag två benar de upp problemen och därefter ska de försöka enas. Vad jag tycker är häftigt är att man lyckas skapa en ifrågasättande arbetsmiljö. Genom metoden löser man på ett strukturerat sätt allt groll som ofta förekommer inom företag. På sin vinterkonferens tävlar de också om årets ›biggest fuck-up‹, man nominerar helt enkelt det största misstaget, sedan firar man detta samt lärdomarna man får. Det kan faktiskt vara bra att uppmuntra misstag för att få de anställda att gå bortom sin komfortzon.«
Text: Carolina Sundell