Det enda vi kan vara säkra på om framtiden är att ingenting kommer bli sig likt. Men är det bara mörker och elände som väntar? Nej, jag tror inte det. För när den första paniken nu börjar lägga sig ser vi en imponerande innovationskraft ta form i samhället när vi ställer om och anpassar oss. En omställning som fyller mig med hopp, och även om det kan kännas avlägset att tänka på nu, så är jag övertygad om att det kan komma något positivt ur den kris som slagit världen i bojor.
I helgen besökte jag en glassbar i en liten park på Söder i Stockholm. De har utvecklat sitt erbjudande så att det passar oss »Tegnell-regelföljande-glassälskare« på ett rätt finurligt sätt. På träd, bänkar och bord runt om i parken kan man ladda ner en qr-kod. Via den får man menyn och kan sedan göra beställningen och betala med Swish. När glassen är färdig plingar det i mobilen. Ingen lång kö med trängsel utan i stället går det att sitta på lagom avstånd på en bänk i väntan på glassen.
En vardagsbagatell, så klart, men i den varma försommarsolen blev glassbaren en metafor för den snabba omställning som vi nu går igenom och hur viktigt det är att alltid ha kunden och medarbetaren i fokus.
Det är något vi kommer att se mycket av framöver – såväl små glassbarer som stora organisationer tvingas söka efter nya arbetssätt och affärsmodeller för att förhålla sig till en ny tid. Det blir möjligt genom nyfikenhet, samarbete, agilitet och mod att våga tänka utanför boxen, egenskaper som testats under krisen. Ur detta är jag övertygad om att ett mänskligare och mer reflekterande ledarskap kommer växa, och där vi på riktigt nyttjar styrkan i vår kollektiva intelligens. Gamla hierarkier kommer inte längre vara framgångsrika, för detta är en resa som måste göras tillsammans och under nya förutsättningar.
Vid kortvariga kriser tenderar vi att ta med några enstaka lärdomar, men sedan i väldig stor utsträckning gå tillbaka till vanorna vi hade innan. Vid en långvarig kris ritas kartan om på ett mer fundamentalt sätt.
Här kan vi redan nu se otaliga exempel på hur HR på ett fantastiskt sätt pekar ut riktningen och navigerar genom krisen, och tagit ägandeskapet. Nu gäller det för oss att fortsätta hålla i och hålla ut, och skapa möjligheter för våra medarbetare och organisationer. Då kommer vi också lyckas med den större samhällsomställning som krävs.
Nu mer än någonsin tidigare gäller det att ligga ett steg före.
Trevlig läsning!
LENA BJURNER, generalsekreterare Sveriges HR Förening
Publicerad: tisdag 23 juni, 2020