Peter Bjellerup. Foto: Sofie Lindholm

Strategi

Delad kunskap

Nu gäller det att tänka i nya banor.

Kunskap är makt – och därför vill många gärna hålla sina ­kunskaper för sig själv. Men det är på väg att förändras, tror Peter Bjellerup som ­menar att den som frikostigt delar med sig av sin kunskap kommer att hålla i nyckeln till framtidens framgångar. Själv arbetade han i 15 år på IBM men driver numera det egna konsultbolaget, Brightsider, som hjälper företag att hitta rätt i en värld som kräver mer utvecklade sam­arbetsrutiner. Kunskapsdelning är en av framgångsfaktorerna.

»Jag tänkte ofta under min tid på IBM att ›det här måste ju någon ha gjort tidigare‹, i stället för att man hela tiden måste börja om från grunden med småsaker.«

Allt fler inser nyttan av att kunna dela kunskap.

Ett av de mer berömda exemplen är Teslas grundare Elon Musk som gjort bolagets alla patent tillgängliga att fritt använda sig av. 

»Förr sa man att kunskap är makt, men det man egentligen ­menade var att kunskap man håller inne med är makt. Man delade inte med sig eftersom man var rädd att förlora sitt värde. Att dela kunskap i dag ger inflytande och per­sonlig branding.«

3 regler för effektivt samarbete och kunskapsdelning

1
Man behöver en gruppchatt, ett verktyg för videomöten och ett verktyg för fildelning i molnet.

2
Det viktigaste är inte vilket verktyg man använder utan att man är konsekvent med att använda dem – och regelbundet inloggad. Vanor är viktigare än verktyg.

3
Skicka inte bilagor i mejl eller chatt. Lägg upp dem i fildelningsprogram och skicka en länk dit.
Då finns alltid en senaste version som gäller.

Publicerad: torsdag 24 september, 2020