Utanför radhuset på Lidingö står cyklar och en moped parkerad. Karin Hagman har redan »varnat« för att tonåringar i morgonrock eventuellt kommer störa under intervjun. Den äger rum på hennes hemmakontor, det vill säga i vardagsrummet. I restriktionernas tidevarv arbetar IQ-initiativets vd hemifrån och tonåringarna har ledigt från skolan denna dag.
Att kommunikationsräven Karin Hagman i dag är vd för ett dotterbolag till Systembolaget som vill få svenskarna att dricka smartare har hon på många sätt de spritexcesser som pågick hos hennes tidigare arbetsgivare Kommunal att tacka för. För er som inte minns handlade krisen på Kommunal om ett vidlyftigt leverne i fackförbundets toppskikt där alkohol och frikostiga förmåner flödade. Pikanta detaljer som porrstjärnor på Kommunals egna nattklubb, förstahandskontrakt till utrikesministern och höga LO-chefer, förstaklassbiljetter, gratis boende på lyxiga konferensanläggningar, ledde till att flera i styrelsen inklusive ordföranden fick lämna förbundet.
»Varför ska jag alltid ha sista ordet när medarbetarna kan många saker bättre? Vi ska släppa loss kraften i organisationen.«
»Jag reflekterade mycket kring alkohol och arbetsliv efter krisen. Och kring grupptryck och vår längtan att få tillhöra flocken. När jag fick syn på att IQ sökte ny vd var jag bara tvungen att söka. Med det jag just hade varit med om lät det så intressant.«
Karin Hagman fick jobbet och lämnade tjänsten som kommunikationschef. Även om kommunikation på många sätt ligger henne närmast passar vd-rollen henne bra. Hon är en person med starkt utvecklingsfokus. Som kommunikationschef hade hon under många år stångats för att få igenom organisationsförändringar. Nu när hon själv är vd har hon större möjligheter att lyckas.
Men det är en kommunikativ vd-roll hon har. IQ-initiativet arbetar genom kommunikation för ett smartare drickande. Det är ingen nykterhetsrörelse, snarare vill de ta rollen som en uppriktig vän, som vill dig väl och därmed kan säga som det är: »Alkohol är inte så bra för dig. Var försiktig och tänk själv kring ditt drickande.« IQ-initiativet har bland annat skapat Alkoholprofilen som är ett självtest, de ger ut Tonårsparlören och arbetar med Fotboll utan fylla tillsammans med några av de stora fotbollsklubbarna.
Alkohol i arbetslivet är också ett ämne som Karin Hagman tycker är viktigt.
»Många chefer inser nog inte hur mycket de påverkar alkoholkulturen på arbetsplatsen. Jag tycker man ska tänka på vilket budskap man själv sprider och till exempel inte prata om alkohol som ett sätt att slappna av, när vi vet att vi sover sämre av alkohol. Just därför är det viktigt att vara medveten om att chefen är den starkaste influencern på arbetsplatsen«, påpekar Karin.
»Jag tycker inte heller att chefer ska fastna i traditioner kring att alltid fira saker i arbetsgruppen med fest och alkohol. Det är en stark hälsotrend nu, det kanske är bättre att fråga medarbetarna om hur de vill fira. Då kanske svaret blir klättring eller matlagning. En annan sak chefen ska tänka på är att själv välja alkoholfritt då och då om ni har aw. Det finns ett grupptryck kring alkohol som man kan tona ner.«
Coronapandemin tvingade IQ-initiativet att lägga om prioriteringarna och planeringen under hela förra året. I restriktionernas Sverige där fler arbetade hemma dök det upp nya alkoholrelaterade frågor. De har till exempel gjort undersökningar kring hur alkoholen påverkar vårt risktänkande. IQ-initiativet har även arbetat mer med Alkoholprofilen och ser en markant uppgång i hur många som gör den. En förklaring kan så klart vara att de har marknadsfört den mer. En annan att oron över det egna drickandet ökar.
»På hemmakontoret är baren alltid öppen. Det du var orolig för innan ska du ha extra koll på tycker jag.«
»Jag reflekterade mycket kring alkohol och arbetsliv efter krisen. Och kring grupptryck och vår längtan efter att tillhöra flocken.«
Att konfrontera en medarbetare som man misstänker har alkoholproblem är en obekväm situation för många chefer. Karin Hagman tror att många väntar för länge, just av den anledningen.
»Magkänslan är oftast rätt, men det är ändå svårt att ta samtalet för många chefer. Mitt tips är att prata om det utifrån att du ser dig som medarbetarens vän, inte påstå att du är en expert, men att du är orolig och erbjuder personen att få prata med en expert.«
Det där med att lita på magkänslan är en lärdom från Kommunalkrisen. Redan när hon började som kommunikationschef fick hon dåliga vibbar kring alkoholkulturen på nya jobbet.
»Jag kom från Hyresgästföreningen där ordföranden Barbro Engman hade en väldigt strikt syn på representation och festande. Det förekom ingen alkohol på fester och hon drack aldrig i tjänsten. På Kommunal handlade väldigt mycket om alkohol. Folk blev fulla på fester och jag själv började dricka mer än jag egentligen ville för att få vara med.«
»De två andra stora lärdomarna från själva krisen är att människor ljuger och att det interna livet i organisationen är det som till slut fäller avgörandet. När kritiken inte bara kommer utifrån utan även inifrån kan ingen sitta kvar. Vi kom till det läget att jag fick säga till ordföranden Annelie Nordström att hon antingen kunde kliva av direkt och att vi då kunde styra det bättre, eller att hon skulle tvingas bort.«
Krisen på Kommunal har rankats som den näst värsta i Sverige, efter Carema-skandalen. Karin Hagman åldrades många år under de där månaderna för fem år sedan, säger hon. På vägen hem en dag mötte hon en granne. De började prata jobb:
»Var är det du jobbar nu igen?«
»Jag är kommunikationschef på Kommunal.«
»Ja, nån måste ju ha det jobbet också.«
Karin Hagman fick tillbaka en mätning av Kommunals varumärke. Resultatet var minus 14. De som hade gjort mätningen hade aldrig tidigare sett ett minusresultat. Där stod Karin Hagman med sin kommunikationsavdelning i spillrorna av ett fackförbund och försökte få sina medarbetare att inte gå under.
»Vi hade inget att förlora. Allt handlade om att bygga upp något nytt igen. Vad skulle vi vara för organisation? Det var en otrolig möjlighet att förändra en dålig kultur. Krisen var på ett sätt det bästa som kunde hända Kommunal.«
Karin Hagman och kommunikationsavdelningen sjösatte en stor kampanj som gjorde upp med det gamla. Den blev uppskattad av medlemmarna men illa sedd av de förtroendevalda. Det gällde att öppna för insyn och dialog. Förbundet gjorde också slutligen upp med sin alkoholkultur och satte stopp för förstaklassresande och andra förmåner. Med facit i hand skulle nog många hålla med om att fackförbundet har byggt upp sitt förtroende igen.
»På hemmakontoret är baren alltid öppen. Det du var orolig för innan ska du ha extra koll på tycker jag.«
»För egen del var jag sliten. Först körde jag bara på utan känslor. Men sommaren efter slog ångesten till. Det var under semestern och jag vaknade kallsvettig om nätterna. Samtidigt hade jag inte velat vara utan krisen. Man kan gå hur många kurser som helst i krishantering, men det finns bara ett sätt att lära sig – att gå igenom en sån här kris.«
Den påverkade både personen och chefen Karin Hagman. Före ville hon vara folk till lags och tänkte att chefsrollen gick ut på att få sitt team att göra det hon tyckte de skulle göra. Efter har hon en större integritet, lyssnar mer inåt och har omdefinierat sin syn på chefsrollen.
»Jag var den klassiska chefen som pekade, delade ut arbetsuppgifter och ville förtydliga roller. Det här året gör vi en total omläggning på IQ som bygger på självledarskap i stället. Varför ska jag alltid ha sista ordet när medarbetarna kan många saker bättre? Vi ska släppa loss kraften som finns i organisationen. Jag har blivit modigare med åren, det här hade jag inte vågat testa annars.«
Förmiddagen börjar övergå i lunchtid. Förutom några diskreta hasningar från övervåningen har tonåringarna låtit sin mamma jobba i fred på hemmakontoret.
Text: Per Cornell
Foto: Mikael Sjöberg