Hur tänkte ni när pandemin svepte över Sverige?
»Det var viktigt att hålla huvudet kallt och hjärtat varmt. Vi säkrade vår affär. Vi gjorde en krisgenomlysning av organisationen för att åtgärda svaga punkter och upprättade en ledarskapsagenda med olika åtgärder, bland annat dagliga check-ut och check-in för att skapa tillhörighet och gemenskap. Vi tog tidigt beslutet att satsa och investera i stället för att bromsa.
Vi intensifierade våra ledarutbildningar för det var viktigare än någonsin med ett starkt ledarskap när omvärlden plötsligt blev turbulent.«
Och så startade ni ett eget nyhetsprogram…
»Vi började sända A Nyheterna, en gång i veckan. Det började som en informationskanal för ledningsgruppen, men vi har vidareutvecklat det till en kanal som tar till vara kraften hos våra medarbetare. Nu är det olika medarbetare som sänder programmet och fokus är att bygga broar mellan team genom att visa så många ansikten och delar av vår organisation som möjligt.
Medarbetarundersökningen har på två år gått från minus 48 i eNPS score till plus 28. Det är ett starkt resultat som jag är väldigt stolt över. Jag är övertygad om att våra satsningar på ledarskap, kultur och kommunikation är viktiga faktorer till vår höga rating.«
Har ni dragit några lärdomar av ert sätt att arbeta det senaste året som ni kan ha nytta av i framtiden?
»Det kommer att bli viktigare att bygga kultur och satsa på de mjuka värdena. Att som ledare vara närvarande även digitalt och ha tät kontakt med sitt team. Att våga ställa frågan ›hur mår du‹ innan man går in i jobbagendan för mötet. Att träna på att se signaler på hur teamet mår som grupp och individer. Den tillgängliga forskning som finns på området har lagt grunden för det nya arbetssätt vi precis lanserat – life@allermedia – och som är en mix mellan arbete från kontoret och hemmet. Det är ett sätt att agera i det nya normala. För att stötta både ledare och medarbetare kommer vi att fokusera på dessa frågor i våra ledarskapsutbildningar och även addera en självledarskapsutbildning.«
Hur kändes det att vara vd under den här perioden?
»Jag är i grunden civilekonom men har en bakgrund som HR- och kommunikationsdirektör, och den erfarenheten hade jag nytta av i den här situationen. Vi ökade vår HR-budget över en natt. Jag tog några avgörande och snabba beslut direkt. I efterhand är jag stolt över min förmåga att exekvera snabbt. Givetvis hade jag många samtal och diskussioner med ledningsgruppen och kollegor innan jag landade i att vi skulle satsa oss ur detta. Både affärsmässigt och kulturmässigt.«
Ni har ju även gjort en omställning sett ur ett längre perspektiv. Digitaliseringen har gjort er ursprungliga kärnaffär, papperstidningar, mindre lönsam.
»Många stora mediehus har precis som vi ställt om. Alla har haft tuffa utmaningar, men jag är glad över vår koncerns finansiella styrka och förmåga att ställa om snabbt. För oss är det kritiskt att hitta intäktsströmmar som kan växa och bli stora på sikt. Vi har strukturerat om hela vår affär och koncern. I dag har vi tre affärsområden – Media, E-commerce och byråer inom Ahead Group. Våra satsningar utgår från vår kärna: vår relation till och kunskap om Sveriges kvinnor. Oavsett om det är liveshopping eller influencersamarbeten. Print är fortfarande viktigt och Sveriges kvinnor älskar våra magasin. Med två år med all-time-high-resultat har vi gjort många bra saker, men också satsningar som inte blivit som vi tänkt, där vi lärt oss något nytt och fått tänka om.«
Du lämnar nu Aller media – vad väntar härnäst?
»Jag går vidare till ett nytt koncernchefsjobb för ett noterat bolag.«
Publicerad: tisdag 15 juni, 2021