Entreprenörens småsyskon – det är en träffande beskrivning av en intraprenör. En person som jobbar lite i skymundan och som sällan hamnar i rampljuset, oavsett om det sker bakom lyckta dörrar i styrelserum eller i form av braskande rubriker i affärstidningar.
Detta trots att det enligt Fredrik Orre, Sverigechef för konsumenthälsoföretaget Karo Pharma, finns fler likheter än skillnader mellan entreprenören och intraprenören.
»Det är samma typ av driv framåt, samma tänk, agerande och mod som krävs av båda. Skillnaden ligger snarare i vilken form av verksamhet man jobbar inom«, säger han.
Karo Pharma är en svensk uppstickare med det kaxiga målet att bli Europas ledande konsumenthälsoföretag. År 2016 omsatte företaget 375 miljoner kronor och i fjol närmade man sig tremiljardersvallen. Plötsligt verkar företagets produkter finnas i var och varannans necessär. Karo Pharma står exempelvis bakom varumärken som Flux fluorskölj, hudvårdsserierna Bamse och Oliva samt produktserien Indy Beauty (via ett samarbete med influencern Therese Lindgren).
Så vad är då nycklarna till framgång? En av dem handlar tveklöst om att alla medarbetare är just intraprenörer.
»Vi har en ambition att bygga en kultur där nyfikenhet och innovation premieras och där vi hela tiden strävar efter nya sätt att arbeta. Alla våra brand managers uppmuntras att vara ›CEO of your brand‹. Det innebär att ansvaret är tydligt och inte bara innefattar marknadsföringen av produkten utan också att lönsamhet, produktförsörjning och produktutveckling är naturliga delar i det dagliga arbetet«, säger Fredrik Orre.
Ett företags framgång byggs, menar han, av de många bitar som utgörs av var och en av medarbetarna.
»Om alla växer en liten bit var i sin roll blir summan eller helheten större och företaget framgångsrikare. Det gäller också att lyfta fram medarbetare med olika kompetenser som kompletterar varandra. Ingen kan ensam göra allt. En intraprenör har förmågan att dra fördel av kollegors kunskaper för att växa själv och därmed bidra mer till helheten.«
Ett konkret exempel där intraprenörskapet visat sig bli ett lyckokast var när man i slutet av förra året utvecklade en pilotsajt om hosta, med enkel tillgång till en nätdoktor och ett nätapotek.
»Projektet gick från idé av en brand manager till genomförande på bara några veckor. För oss är det viktigt att medarbetarna ska våga ta ägandeskap och testa nya idéer. Vi vill utmana konventioner i branschen.«
Fredrik Orre får medhåll av HR-chefen Karin Lindberg, som beskriver Karo Pharma som en icke-byråkratisk organisation, utan politik och med plats för olikheter och olika perspektiv.
»Med ett starkt intraprenörskap skapas automatiskt en arbetsplats där människor får fatta egna beslut. Detta gör att vi kan attrahera nya talanger. Många som kommer till oss har varit en del av större organisationer där de har känt sig som små brickor i ett brädspel trots att de haft lång erfarenhet och på papperet ansvarsfyllda positioner.«
»Många som kommer till oss har varit en del av större organisationer där de har känt sig som små brickor i ett brädspel.«
Karin Lindberg poängterar att man tror på att lägga organisationens makt i individens händer.
»Det är precis som entreprenören som måste ta fullt ansvar för att säkerställa ett konkurrenskraftigt företag och en arbetsplats där medarbetare trivs och får utlopp för sin fulla potential och passion.«
Den uttalade intraprenörkulturen bidrar till att de medarbetare som får förtroende och mandat känner en större ansvarskänsla, menar Karin Lindberg.
»Det ska vara okej att göra ett misstag utan negativa konsekvenser som vedergällning. Det gör att människor vågar testa nytt, vara innovativa och gå fortare fram, vilket kommer att vara en av våra konkurrensfördelar i och med att vi är en agil och innovativ organisation. Det kan låta som en extremt högpresterande kultur utan någon humanitet, men så är inte fallet. Ett av våra värdeord är care. Det innebär att vi uppmuntrar alla att ta hand om sig själva och att bry sig om varandra.
Även om intraprenörskapet blivit en allt tydligare usp på våra arbetsplatser talas det fortfarande betydligt mer om det klassiska entreprenörskapet. Enligt Fredrik Orre kommer entreprenörer fortsatt att ha en viktig roll att spela i samhället för att skapa och utveckla nya idéer, verksamheter och företag.
»Men de allra flesta människor kommer att vara verksamma i befintliga företag. Med rätt kultur och rätt styrmedel i de företagen kan mängder av intraprenörer växa och när resultaten av det börjar synas kommer allt fler att fokusera på intraprenörskapets betydelse.«
Enligt Almi är det inte alltid lätt att se vem som är intraprenör. Samtidigt har krisen hjälpt entreprenörerna att komma fram lättare. Håller du med?
»Vid varje tillfälle när företaget möter nya utmaningar krävs det att man kan vara flexibel, se nya möjligheter och anpassa ursprunglig plan till nya förutsättningar. Som chef har man ansvaret att utveckla fler medarbetare i den riktningen. Det ska inte behövas en kris för det. Det kan räcka med lite förändrade förutsättningar jämfört med tidigare.«
Text: Henrik Lenngren
Foto: Margareta Bloom Sandebäck