Du fick mycket respons när du för en tid sedan på Linkedin skrev om medarbetaransvar, och hur viktigt det är att alla underlättar för chefen att vara en bra ledare?
»Det borde vara en självklarhet. Vi har ju alla betalt för att göra ett bra jobb, vara schysta kollegor och samarbeta med varandra, men ändå är det inte alltid så.«
Men har inte chefer betalt för att handskas med lite tvära medarbetare?
»Man har betalt för att uppfylla ägarens och styrelsens önskemål om hur bolaget ska drivas och då måste man ibland fatta tuffa beslut – driva igenom förändringar man kanske själv inte kan stå 100 procent bakom och det ska man ju ha betalt för. Man kommer också att genomföra saker som medarbetarna inte alltid är jätteglada över och det behöver de inte vara. Men de har betalt för att vara schysta, visa respekt och vara bra kollegor.«
Du känner till chefer som lämnat för att de tycker att de haft för dåliga medarbetare.
»Det behöver ju inte vara dåliga medarbetare om vi pratar kompetens, men det kan vara ett team som inte är schysta av olika anledningar. Och det kan finnas många olika anledningar till det. Men det är kompetensbrist i dag, det är svårt att hitta bra medarbetare. Det är också svårt att hitta bra chefer. Så har man en bra chef så ska man se till att samarbetet fungerar bra för det gäller ju faktiskt att även ta vara på kompetensen i de chefer man har. För de är också svåra att hitta.«
Det är kandidatens marknad – kan det påverka att chefen hamnar i underläge?
»Visst kan det vara så. Jag har haft medarbetare som är hur duktiga som helst på sitt jobb. De ser till att man kan fakturera kunder supermycket. De gör bra saker, de är effektiva. Men de utnyttjar sitt värde på ett lite tråkigt sätt. Det kan handla om att man har en taskig attityd mot chefen eller att man inte är schyst mot sina kollegor. Då uppfyller man inte kraven för att jobba hos oss. Varje medarbetares roll är att vara en schyst kollega mot alla, inklusive chefen.«
Hur ser en bra relation mellan chef och medarbetare ut?
»Varje chef har ju sin typ av ledarskap, men det handlar jättemycket om att bygga en relation med varje medarbetare. Och det kan ju se helt olika ut beroende på vilka behov som finns. För chefen gäller det att förstå dessa. Ställ frågor om medarbetarnas vardag och om deras liv. De delar med sig av det de vill. Men ju bättre man känner sina kollegor och sina medarbetare, desto bättre blir det.«
Vad är måndagslycka?
»Det handlar om att se till att man är på en plats där man mår bra och kan göra bra ifrån sig. Det handlar också om att inse när man inte är på en plats där man är måndagslycklig. Då behöver man hitta den så att man går med lätta steg till jobbet. Det är ett begrepp som myntades när jag tillträdde som vd i januari 2020. Vi jobbade internt med att försöka sätta ord på vad vi gör och tillsammans med Peter Moazzami, som vi jobbat med inom varumärkesbyggande och digital marknadsföring, då kom begreppet måndagslycka upp och det kändes klockrent. Nu har vi blivit synonyma med begreppet och det är vi mycket glada för, för det är ett positivt laddat ord.«
Publicerad: måndag 6 december, 2021