Annons: INNEHÅLL FRÅN HIBOB

3 sätt som HR tech kan förbättra anställdas upplevelser

De anställdas upplevelser är viktiga för snabbt växande företag. En investering i deras upplevelser är ett sätt att ta hand om din anställda och hjälpa dem att utvecklas – och samtidigt få dem att bli dina lojala fans.

De anställdas upplevelser är viktiga för snabbt växande företag. Precis som företag investerar i kundernas upplevelser för att erbjuda dem de bästa tjänsterna som möjligt måste de nu se på sina anställda på samma sätt. Om dina anställda är dina bästa tillgångar, vilket de bör vara, är en investering i de anställdas upplevelser ett sätt att ta hand om din anställda och hjälpa dem att utvecklas – och samtidigt få dem att bli dina lojala fans. Men det är inte allt. En positiv upplevelse för anställda kommer att påverka allt från rekrytering och bibehållande till produktivitet och företagets mål. När organisationer gör rätt med anställdas upplevelser kan de uppnå dubbelt så många nöjda kunder och innovation, och generera 25 % mer vinst än företag som inte gör det.

Här är tre sätt som HR-tech kan påverka de anställdas upplevelser. 


1. Slipp använda Google Docs och gör allt smidigare och mer effektivt

Teknik som gör att HR-team slipper kalkylark, optimerar deras processer och använder en plattform som innehåller allt som HR behöver för att jobba på ett mer effektivt sätt. När HR kan arbeta utan hinder påverkas de anställda av det positiva momentumet – inte bara för att HR kan lägga mer energi på anställda utan också eftersom allt som berör personalhanteringen blir bättre organiserat och mer synligt. 

Till exempel när det gäller prestationshantering. Det gamla sättet att utföra prestationsevalueringar var allt annat än effektivt. HR-teamen behövde lägga ner massor av tid och arbete på att skicka e-postmeddelanden, förbereda mallar och påminna chefer och anställda att fylla i sina granskningar. Informationen spreds ut över flera kalkylark och anställda hade inte tillgång till gamla granskningar eller återkopplingar från kollegor. Många HR-ledare håller med om att prestationsevalueringar kan vara effektiva om de är kontinuerliga och pågående. En prestationsevaluering var 6:e eller 12:e månad hjälper dina anställda att bli mer motiverade att prestera. Men utan modern HR-teknik är det lätt att se varför prestationsevalueringar endast skedde två gånger om året – tiden och arbetet det tog att utföra uppdraget på det gamla sättet gjorde att det inte fanns mycket tid över för annat. 

Idag är core HR-plattformarna utformade med användarvänlig teknik som hjälper HR-teamen att utföra prestationsevalueringar som gör att de anställda känner sig stöttade, förstår sin position inom organisationen och sina möjligheter till tillväxt. De får också tillgång till värdefull återkoppling från kollegor. 

2. Skapa personliga och tillgängliga upplevelser 

De bästa HR-verktygen är de som bidrar till den största förändringen men kräver minst tid och energi från de anställda och HR-teamet. Därför är det en växande trend inom HR tech att ge sina anställda tillgång till plattformar som är enkla att använda och som är engagerande. Dessa verktyg kan vara riktigt enkla, från automatiserade svar i en tidrapport på en synlig organisationskarta till anpassade anställningsprofiler som anställda kan använda för att lära känna sina kollegor, men alla har stor betydelse för att förenkla de anställdas upplevelser. 

”De anställdas upplevelser förändrar techmarknaden”, menar HR-industrianalytikern och tankeledaren Josh Bersin. ”Varje företag återskapar nu sina upplevelser för anställda, så de behöver verktyg för att förenkla, automatisera och digitalisera allt.” Bersin säger att företag behöver verktyg som ”passar tillsammans som pusselbitar och plattformar som låter dem bygga resor, program för återgången till arbetet, onboarding och program för övergångar och lösningar för välmående. Vi behöver med andra ord plattformar som inte endast är enkla att använda utan som är enkla att skapa och anpassa.”

Enkla att bygga och anpassa. Om tekniken är för krånglig eller om plattformarna innehåller för många steg kommer dina anställda antagligen inte att vilja använda dem. Men en HR-tech-plattform som är integrerad med andra plattformar som dina anställda redan använder, som Gmail, Slack eller Asan, skapar en sömlös upplevelse som är extra värdefull för dina anställda. 

3. Håll kontakten med dina anställda och stötta dem, oavsett var de jobbar

Som ett svar på pandemin uppdaterade många företag sitt fokus på de anställdas upplevelser. Anställda började arbeta hemifrån och HR behövde förlita sig på teknik som samarbetsverktyg, anställningsundersökningar och lyssningsverktyg för att kompensera bristen på interaktion och social samvaro på arbetsplatsen. Dessa teknikverktyg blev viktiga för att de anställda skulle förbli engagerade och produktiva och känna stöd. Förändringen till att arbeta på distans kanske var den språngbräda som företagen behövde för att hitta nya HR-tech, men utvecklingen har länge varit på väg i den riktningen. Det är viktigt för företag att se till att anställda har rätt verktyg för att fortsätta hålla kontakten. Enligt Gallup har företag med högt engagemang 21 % större lönsamhet, 20 % högre produktivitet och 10 % fler nöjda kunder än företagen med det minsta engagemanget. 

En investering i HR-teknik är en investering i dina anställda

Teknik spelar en stor roll i de anställdas upplevelser, med lösningar för att hjälpa HR-team och chefer att hantera alla delar av anställningsresan, hela vägen från prestationshantering till välmående, inkludering och samarbete på distans. Varje HR-team har olika sätt att hantera onboarding eller karriärhantering. Tekniken ska inte bara erbjuda en standardmetod. Tekniken som ditt HR-team använder måste förenkla arbetet, ge stöd till anställda och vara anpassningsbar så att du kan hantera din personal på det sätt du behöver: det är HR som du vill ha det. 

Läs mer om den strategiska påverkan av de anställdas upplevelse här. 

Publicerad: onsdag 1 juni, 2022