Så gör vi!

»Vårt mantra är ›fight boredom‹, för ingen vill ha tråkigt. Inte heller på jobbet.«

För tolv år sedan gav Joel Svensson en ovanlig present till sin mamma – ett jobb. I dag omsätter Partykungen 310 miljoner. HR People hälsar på företaget där mångfald är en viktig del av affären.

Joel Svenssons mamma Eva hade varit arbetslös länge.

När hon skulle fylla 50 fylldes han av frustration. Hallå! Min mamma! Varför är hon arbetslös? Är det bara för att hon har aspergers?

»Hon mådde dåligt av att inte ha arbete, men jag om någon visste vad hon gick för. Därför bestämde jag mig för att ge henne ett jobb i ­present och skrev det på ett kort.«

Joel fortsätter:

»Där någonstans föddes Party­kungen. Jag och morsan sålde ­maskeradprylar med ett sortiment på 200 artiklar på 20 kvadrat.«

Tolv år senare har e-handels­företaget 75 anställda, har 40 000 artiklar på 7 500 kvadratmeter i Gävle och omsätter 310 miljoner. Affärsidén är numera att erbjuda ett stort sortiment av maskeradkläder, partyprylar och roliga presenter.
Och mamma Eva jobbar kvar.

Men nu med många kolleger.

I en underbar blandning.

Joel Svensson, grundare och vd, brinner nämligen för mångfald.

»Som arbetsgivare är det lätt att man anställer folk som är som en själv, men man mår bra av mångfald. I och med att min mamma har aspergers vet jag ju det.«

Företaget har vuxit. Joel Svensson och hans mamma startade i en lokal på 20 kvadrat.

»Som arbetsgivare är det lätt att man anställer folk som är som en själv, men man mår bra av mångfald. I och med att min mamma har aspergers vet jag ju det. Vi har 75 egna anställda, men jobbar även tätt med Samhall. Vi gör inte skillnad på personal därifrån och vår egen personal. Att det finns människor som har ­begränsningar, både fysiska och mentala, vet vi och det är viktigt att man får vara den man är«, förklarar han.

»Vårt mantra är ›fight boredom‹, för ingen vill ha tråkigt. Inte heller på jobbet.«

I personalutrymmen satsas det därför på gym, viloplatser, hängmatta, pingisbord, hockeyspel – och en lång rutschkana för den som törs. 

Mamma Eva Svensson packar kundernas paket. Numera på deltid. Lediga onsdagar.

Om hon trodde att Joel skulle fixa henne ett jobb?

»Nej, verkligen inte! Jag hade nog gett upp hoppet lite om att någonsin komma tillbaka till ett arbete. Det var den bästa presenten jag kunde få«, säger hon och ler.

Och hon lär få fortsätta arbeta länge, om hon vill. Skylten på byggnaden säger en del om utvecklingen. Där står det inte längre »Partykungen« utan »Partyking«. 

»Sverige, Norge, Danmark och Finland är vår marknad just nu. Vi säljer nästan lika mycket utomlands som i Sverige där vi fortfarande heter Partykungen. Målet är att omsätta 500 miljoner, en halv miljard, om tre år. Vi tittar på Nederländerna och Belgien nu.«

»Målet är att omsätta 500 miljoner, en halv miljard, om tre år. Vi tittar på Nederländerna och Belgien nu.«

Mångfald och inkludering är nyckelord. »Det är viktigt att man får vara den man är«, säger Joel Svensson.

Han tar oss runt i hjärtat av verksamheten. Lagret. Härifrån packas och skickas, ja, allt. Sortimentet på hyllorna är brett. Från stora hög­talare till storsäljaren helium­ballonger. Packborden står på rad. Medarbetarna ska känna att de kan och får stå och prata med varandra. 

Han hejar på alla och alla hejar på honom.

Som besökare blir man glad där inne.

Vi träffar Andreas Öhagen som den här dagen har dragit på sig guldskjorta. Är det fredag så är det.

»Jag är inhyrd här via Samhall, jag har en adhd-diagnos och började i september förra året. Jag blev placerad här och var lite skeptisk först. När jag väl kom hit kände jag att det är en skön stämning. Arbetet är upplagt på ett bra sätt och jag ­gillar att det är viktigt hur man bemöter varandra. Det är bland de bästa ­arbetsplatser jag varit på.«

Mångfald och inkludering, två ord som ibland bara är just ord, är inbyggt i hela verksamheten ända sedan Joel drog i gång med mamma Eva.

»Vi har en ung snittålder men vill ha mångfald så långt det är möjligt när det gäller ålder, kön och religion.«

Mångfalden, betonar han, är också ett affärsverktyg.

»Ta bara att vi har uppåt en ­miljon muslimer i Sverige. Många av dem firar eid när fastan är slut. Som företag är det viktigt att känna till. Andra grupper har andra högtider.«

Vi ber honom gå tillbaka i minnet till starten. Vad trodde han då? 

»Jag hade nog inte kunnat tänka mig att det skulle gå så här bra. Jag var ju glad om mamma kunde ha ett jobb och en rimlig lön.« 

Rutschkanan i ­personalutrymmet, för den som vågar.

Text: OLA LILJEDAHL
och: LENA NYBLAD
Foto: PETER CEDERLING

Publicerad: måndag 13 juni, 2022

Joel Svensson

Gör: Vd för Partyking AB.

Karriär: Startade eget med flera bolag direkt efter gymnasiet tills Party­kungen startade.

Utbildning: Teknikprogrammet på gymnasiet.

Förebild: Jan Stenbeck.

Dold talang: Kan klättra upp på en lyktstolpe.

Motto: If it’s not fun, why do it? 

Första jobbet: Jag har aldrig haft ett vanligt jobb, men skulle gärna sommarjobba på ett »riktigt« jobb någon gång.

 

Partykungen/Partyking

E-handelsföretag i Gävle, grundat av Joel Svensson. År 2009 lanserades partykungen.se. I dag har företaget 75 anställda och omsätter 310 miljoner. De är marknadsledande inom maskeradkläder och party­prylar. Försäljningen sker i Sverige, Norge, ­Danmark och Finland.