Hon har ett uselt lokalsinne men en fenomenal förmåga att peka ut rätt riktning för sina medarbetare. Och det gör hon inte utan en viss finess. Smart kommunikation har varit en nyckel till hennes framgång som ledare och nyligen utsågs Emma Thorp helt följdriktigt till Årets kommunikativa ledare av medlemsorganisationen Sveriges Kommunikatörer.
»Jag är fortfarande lite chockad över den fina utnämningen! Jag tror att det handlar om den snabba förändringsresa vi gjort på Publicis. Den interna och externa kommunikationen har varit avgörande för vår framgång. Som ledare kan man göra stor skillnad genom att visa engagemang och vara kommunikativ.«
Emma är vd för Publicis Groupe Sweden och när hon hoppade på det jobbet var det hennes tredje sväng på företaget. Hon började på Mediataktik redan för drygt 25 år sedan, ett företag som blev Starcom och nu är en del av Publicis.
År 2021 blev hon vd. Mellan varven har hon jobbat i marknadsroller på Mondelez och Carlsberg, som researchchef på MTV i London och på mediebyråer i Stockholm och Sydney. Senast var hon vd på den oberoende mediebyrån Scream.
»Jag hade inte en tanke på att byta jobb just då men detta var ju mitt drömjobb! Att få möjligheten att återvända och leda hela Publicis Sverige kunde jag inte tacka nej till. Det kändes lite som att komma hem. Jag var en av de först anställda för drygt 25 år sedan och totalt har jag jobbat nästan 10 år inom koncernen.«
»I snälla organisationer vågar personalen ta risker och risk är avgörande för innovation, vilket i sin tur är avgörande för tillväxt.«
Publicis är världens högst värderade kommunikationskoncern och består i Sverige av byråer inom reklam, medier, servicedesign, pr, content, produktion, e-handel och digital transformation.
Hon är energisk och driven, och tvekar inte att ta sig an en utmaning.
»En turnaround är den ledarutmaning som kräver mest av ledarrollen och jag gillar utmanande situationer. I en turnaround måste man driva förändring extremt snabbt och ofta ta svåra beslut på begränsat underlag. Det finns inte tid för en djup analys och att mappa ut alla scenarier. Man behöver även bygga team, sätta tydliga mål, bygga förtroende och motivation, få med sig personalen på resan och visa snabba framsteg – allt under tidspress. Alla typer av ledarutmaningar är spännande, men en turnaround är utan tvekan den mest krävande – och den mest givande, om man lyckas.«
Du har sagt att snällhet är en superkraft. Hur menar du?
»Snällhet är en underskattad ledaregenskap och kan vara en enorm kraft i en organisation. De flesta vill hjälpa en snäll chef och forskning visar att medarbetare i snälla organisationer samarbetar bättre, stannar längre och även skapar ett bättre resultat. I snälla organisationer vågar personalen ta risker och risk är avgörande för innovation, vilket i sin tur är avgörande för tillväxt.«
Vad skulle du vilja vara bättre på?
»Jag saknar lokalsinne, jag kan gå in i en byggnad och inte hitta ut. Jag kommer aldrig ihåg var jag kom från och vet sällan vilken riktning jag ska ta. Lokalsinne hade varit toppen.«
Text: Tommy Jeppsson
Foto: Abraham Engelmark