Det pratas om onboarding, men inte lika mycket om offboarding«, säger Hanna Bergström.
Ja, varför tänka till om hur man avslutar en jobbrelation? De flesta verkar tycka att det är tillräckligt svårt att se till att arbetsuppgifter överlämnas, mejlkonton far till cyberhimlen och någon blomma köps in. Två, fem eller femton års samarbete är avslutat – och sedan? När den sista aw-drinken druckits upp och avtackningspresenten lämnats över?
I Hanna Bergströms värld räcker det inte. Chefen för Academic Works kontor i Örebro orsakade nyligen Linkedinjubel när en före detta anställd vittnade om personalpolitik utöver det vanliga. I inlägget berättade medarbetaren om att ha fått vykort hemskickade där hon fått veta att hon är saknad, att de regelbundet lunchar och inte bara pratar om hur avslutet upplevdes, utan också om vad Academic Work kan lära av hur introduktionen sett ut på den nya arbetsplatsen. Frågar man Hanna Bergström om det uppmärksammat goda avslutet kallar hon det »ganska naturligt«.
»Ärligt talat ser det inte alltid ut så, utan det beror på hur länge man arbetat och hur avskedet såg ut. Dessutom är det inte alla som vill ha den kontakten«, säger Hanna Bergström.
Men har jobbrelationen varat i flera år tycker hon att det faller sig just ganska naturligt att höra av sig och påminna om hur mycket personen har betytt på kontoret. En liten gest, men alltför sällsynt. Det bevisar uppmärksamheten på Linkedin.
»Folk stannar inte lika länge på samma arbetsplats numera. Man bör inte se det som ett svek när en medarbetare säger upp sig.«
»Jag tror inte att det är vanligt att ha en så tät dialog efter att man slutat. Men folk stannar inte lika länge på samma arbetsplats numera och därför bör man inte se det som ett svek när en medarbetare säger upp sig.«
Dessutom tycker hon att avsked inte ska komma som en överraskning. På Hanna Bergströms kontor är dialogen lag och att lyssna på hur arbetskamrater mår och tänker om sin framtid. Man nöjer sig därför inte med ett enda medarbetarsamtal om året. Nej, varje månad sitter man ner i individuella samtal. Utgångspunkten är den enklaste av frågor: Hur mår du?
»En enkel fråga, men det är den viktigaste. Vi tror att allt börjar med att våra medarbetare mår bra.«
Sedan kan man prata vidare om det som går bra i rollen, sådant som är utmanande, hur stämningen är i team och bland kolleger, liksom vad man vill göra framöver.
Själv kom hon hit för åtta år sedan, direkt efer examen från personalvetarprogrammet. I dag chefar hon för omkring 50 anställda, ett kontor som hon beskriver som fullt av forum för kommunikation.
»Vi tränar oss mycket i att ge och ta emot feedback, med hjälp av rollspel och övningar utifrån olika kommunikationsmodeller. Det är en naturlig del av vår vardag. Vi har hundratals konsulter som är ute och jobbar hos kunder, vilket gör oss vana att ge och ta emot feedback från olika intressenter.«
Förr lutade de sig mot det där enda, stora medarbetarsamtalet en gång om året och den årliga medarbetarundersökningen. Men när resultaten kom hade de redan hunnit tappa i aktualitet och det var svårt att agera utifrån dem. Därför trappades kontorsdialogen upp. Numera har man anlitat en programvara att ta reda på »viben« på kontoret varje vecka, genom att slänga ut snabba pulsmätningar bland de anställda.
»Där ingår även frågor kring hälsa och man kan få upp förslag på hur man kan röra sig mer. Har man i stället fått negativ feedback kring kommunikation kan man få förslag om artiklar att läsa för att förbättra den.«
Är man i rekryteringsbranschen gäller det att leva som man lär och att ta personalfrågor på yttersta allvar. I Academic Works egna undersökningar ihop med Sifo, Young Professional Attraction, tillfrågas varje år unga yrkesverksamma om vad en attraktiv arbetsgivare ska erbjuda. Pengar brukar inte ligga i toppen, utan det är snarare de mjuka faktorerna som är vinnande för den unga generationen. Precis som Hanna Bergström propagerar för värderas i stället trivsel, välmående och ett gott samarbete mellan kolleger.
»Jag hoppas och tror att vi ligger i framkant för att veta vad som är viktigt för medarbetare.«
Text: Sofia Hallström
Foto: Maria Östlin