När Carl Johan Casten Carlberg var 17 år åkte han som utbytesstudent till Ecuador. Han gick vanlig ecuadoriansk skola, bodde i en värdfamilj och kom hem med en tanke att göra världen en aning bättre. Det som skiljer honom från många är att han inte bara tänkte tanken.
»Året förändrade min förståelse och nyfikenhet på andra människor och skapade en drivkraft att överbrygga kulturella skillnader mellan olika grupper«, säger han.
Han engagerade sig i ideella organisationer för att hjälpa människor på flykt.
»Jag arbetade fyra år inom Sverige för UNHCR. I anslutning till jordbävningen i Ecuador 2016, som drabbade stora områden som jag bott i, startade jag på plats en egen nödhjälpsinsamling som hjälpte drygt 400 hemlösa familjer på otillgängliga platser nära epicentrum«.
Efter den insatsen följde civilingenjörsstudier i Uppsala – samtidigt som han hjälpte asylsökande ingenjörer in på arbetsmarknaden.
»Jag drev det som kom att bli Uppsala läns största volontärdrivna integrationsprojekt.«
Engagemanget gjorde att han tilldelades Anders Walls stiftelses och universitetets stipendium som Årets Uppsalastudent. Nu, tio år efter utbytesåret, är han 27 år och vd på Swedish for Professionals – ett bolag med ett tiotal heltidsanställda och ett hundratal språkcoacher som vill bidra till att göra svensk arbetsmarknad bäst på att ta emot internationella talanger.
»Organisationer behöver bli bättre på att ge internationella medarbetare bästa möjliga introduktion till svensk affärskultur.«
Nycklarna är språk och kultur.
»Vi har utvecklat flera tekniska verktyg, branschanpassade kursböcker och anställer språkcoacher över hela Sverige. Genom att blanda traditionell undervisning med quiz, musik, spel och flera digitala appar blir lärandet roligt. Och när du är riktigt engagerad kommer du också att lära dig mer«, slår han fast.
»I dag har vi välkomnat mer än 10 000 internationella talanger till Sverige. De flesta är utvecklare, ingenjörer, ekonomer, men vi arbetar även med lokalvårdare, arkitekter, farmaceuter och andra grupper.«
Den gemensamma nämnaren är att de snabbt behöver lära sig relevant svenska – även om de arbetar i en internationell miljö. Bland kunderna finns bolag som Northvolt, Spotify, Nasdaq, Hemnet…
»Allt fler bolag inser behovet av att kunna erbjuda svenskundervisning, även på engelskspråkiga arbetsplatser. Språket gör livet lättare i Sverige. Det gäller att navigera vardagen i allt från när man hämtar barnen på förskolan till att småprata med grannen. Detta stärker anknytningen till Sverige och talangerna stannar längre«, säger han.
Swedish for Professionals är i dag ett globaliseringsbolag som erbjuder företag svensk- och engelskträning samt affärsträning.
»Nyfikenhet på andra kulturer och förmåga att kommunicera med personer med andra kulturella bakgrunder kommer bli en viktig konkurrenskraft. Organisationer behöver bli bättre på att ge internationella medarbetare bästa möjliga introduktion till svensk affärskultur och samtidigt träna upp medarbetarnas förmåga att välkomna.«
Fotnot: Läs intervjun med Claudia Olsson.
Text: Ola Liljedahl
Foto: Peter Cederling