Nazanin Nematshahi är affärsområdeschef på Microsoft Sverige.

ETT ÖGONBLICK

»Vi behöver inspirera fler tjejer att söka sig till techbranschen«

Nazanin Nematshahi, affärsområdeschef på Microsoft Sverige, brinner för att skapa en inkluderande bolagskultur som speglar hela samhället.

Du är affärsområdeschef. Hur kommer det sig att du arbetar aktivt med mångfaldsfrågor?

»För att jag har en passion för ämnet. Jag är själv invandrare och kvinna. När jag kom in i techbranschen kände jag att det inte fanns så många kvinnor och personer från andra kulturer. Jag var den enda kvinnan på säljavdelningen. Som bransch har vi genomgått en transformation som har lett till en mer värdebaserad, lösningsorienterad försäljning. Jag märkte att ›kvinnoliknande egenskaper‹ var gångbara: Att lyssna djupgående, projektleda och att koppla kundernas behov till rätt lösningar. Jag var kanske inte den mest techkunniga, men jag förstod kunden och deras problem. Då kände jag, varför jobbar inte fler kvinnor med detta?« 

Då försökte du ändra på det.

»Jag kände att vi behövde göra en enorm insats för att lyfta kvinnliga förebilder och inspirera fler tjejer att söka till techsektorn. Det behövs inte bara techkunskaper utan också ett affärssinne. Min passion för de här frågorna har funnits hela tiden, även ur ett kulturellt perspektiv. I Sverige har 22 procent minst en förälder som är född utanför Sverige. I befolkningen under 30 år ligger siffran på 30 procent. Om vi ska attrahera rätt talanger oavsett bakgrund behöver vi förstå dem, hur vi når dem samt spegla våra kunder och samhället. 

Mångfald handlar inte bara om kultur och bakgrund, utan också om olika erfarenheter och perspektiv. En tredjedel av de anställda på Microsoft Sverige började under pandemin. Innovationskraft uppstår när dessa personer samarbetar och delar erfarenheter med dem som jobbat längre.«

»Om vi ska attrahera rätt talanger oavsett bakgrund behöver vi förstå dem, hur vi når dem samt spegla våra kunder och samhället.«

Behövs mångfaldsarbete i ett land som Sverige? 

»Arbetet kring mångfald behövs för att vi ska efterlikna samhället, vara en magnet för rätt talanger samt skapa en inkluderande kultur där vi behåller dessa. På Microsoft Sverige har vi kommit långt. Vi är 40 procent kvinnor som sitter i ledande befattningar och det är ganska ovanligt i branschen. Det är viktigt att driva de här frågorna systematiskt så att vi får till den här innovationskraften.«

Är detta en brist hos svenska företag och organisationer?

»Det tycker jag absolut. Hade det inte varit en brist så hade de anställda inom företagen speglat den svenska befolkningen. Då hade de sett ut mer som Sverige i stort och då hade vi varit bättre på att attrahera fler kvinnor till techsektorn.«

Känner du att ditt arbete gör någon skillnad?

»Om jag kan vara en förebild för att attrahera fler kvinnor eller minoriteter till techbranschen så är jag nöjd. Jag älskar att det inte bara är en HR-fråga på Microsoft utan jag får driva de här frågorna i vår svenska ledningsgrupp. Det gör att det blir ännu mer kopplat till affären. Det är först när en kan koppla mångfaldsarbetet till affären som en kan visa att det gör stor skillnad.«

Finns de goda resultaten dokumenterade?

»På min tidigare arbetsplats startade jag en helt ny grupp och passade då på att testa tesen för att se om det gav resultat – och visst gjorde det! Efter två år var vi den bäst presterande gruppen inom vårt område. Det visar att mångfald driver innovationskraft. Folk ska känna att de kan utvecklas och växa i takt med bolagets tillväxt. Det är något vi lägger stor vikt vid när vi ska rekrytera talanger och behålla dem långsiktigt.« 

 

Text: Tommy Jeppsson

Publicerad: måndag 6 mars, 2023

NAZANIN NEMATSHAHI

Bor: Sollentuna.

Dold talang: Dj.

Tränar: Gym.

Första jobbet: Städning.

Bästa egenskap: Driven och givmild.

Udda intresse: Dansa hiphop.

Förebild: Alla kvinnor som går utanför normen för att driva en förändring.