Peter Åberg, vd för Minnovation.

SÅ GÖR VI!

»Vi kallar det all inclusive«

Rekryteringsbolaget Minnovation har växt med över 2 500 procent på fyra år och blev nyligen utsett till »Årets supergasell«. Idén är enkel, enligt vd Peter Åberg – att ta hand om människorna.

Det har kallats för Sveriges Klondyke: de nya industrierna i norr. Northvolt gör batterier, H2 Steel och Hybrit framställer hållbart stål, LKAB ska bryta jordartsmetaller, Facebook har sin serverhall – och så vidare. Alla behöver de kvalificerad personal, som inte alltid finns att hitta i Sverige. Framför allt är det batteritillverkaren Northvolt som växer. 

»Northvolt är som en stor magnet. I Kina produceras fortfarande nästan 80 procent av alla batterier. Vi hittar och anställer framför allt processoperatörer som kan just batteriproduktion till underleverantörerna. De kommer hit och vi hjälper dem att komma till rätta«, säger Peter Åberg, vd för Minnovation. 

Han tar emot i Stockholms kanske exklusivaste kontorshotell, på Strandvägen, vägg i vägg med Hotel Diplomat och bara ett stenkast från Dramaten. Men det är mer ett nödvändigt ont, tycker han.

»Vi hade kunnat sitta var som helst egentligen. Kista till exempel. Men för en del utländska affärskontakter är det viktigt att man är på en schyst adress.«

Ja, Minnovation är en framgångssaga. Att bli utsett till »Årets supergasell« av Dagens Industri är hedrande och kul, menar Peter Åberg. Han berättar förtjust om middagen i Blå hallen med 850 gäster och om hur Minnovation tredubblade sin försäljning förra året. Men bakom den fina utmärkelsen och de strålande siffrorna finns en mänsklig och ganska grundläggande idé: att ta hand om människorna de rekryterar. 

Peter Åberg
Kontoret har exklusivt läge i Stockholm, men verksamheten är främst i Norrland.

»Vi kallar det all inclusive. Företagen behöver inte fundera på något alls. Vi tar ärendena genom Migrationsverket och fixar alla tillstånd som krävs. När de kommer till Skellefteå har vi skaffat bostad. Har de familj ser vi till att det finns skolplats och kanske jobb åt partnern.«

Så långt skiljer sig kanske inte Minnovation så mycket från andra rekryteringsbolag. Men i begreppet »all inclusive« ingår att se till helheten, berättar han. 

»Vi är unika på så sätt att vi också hjälper till med integrationen på orten. Vi jobbar med olika organisationer och program för att de ska komma in i samhället. Det kan vara olika sociala verksamheter, idrott och allt möjligt. Men också så enkla saker som att vi visar dem var man handlar mat, hur man betalar en räkning, skaffar ett bankkonto och så vidare. Annars är risken att de bara jobbar, går hem, lagar mat med sina kinesiska kompisar och tittar på kinesisk tv.«

»Vi hjälper till med integrationen på orten. Vi jobbar med olika organisationer och program för att de ska komma in i samhället.«

Det kan låta självklart – men framgångsrika koncept är ju ofta det. 

»Varför ingen gjort så här förut? Ja, det kan man fråga sig. Jag vet faktiskt inte. Men om man tar hit folk från en helt annan kultur och slussar upp dem till ett konstigt ställe långt upp i norr, så är det klart att man ska hjälpa dem.«

Lite som en social brygga i vardagen. Att gå från Shanghais dignande utbud av chilistark mat i varje gathörn till falukorv över en natt är inte lätt. 

»Man kan inte sätta dem på köttbullar, isterband och korv första dagen. Det funkar inte. Samtidigt måste man vara väldigt tydlig med en sak: vi vill att de ska lära sig svenska språket så fort som möjligt. Och det är inte lätt för asiater, det kommer vi inte ifrån. Men de måste kunna det lokala språket om de ska stanna här.«

Peter Åbergs har varit vd för en lång rad olika företag. En slutsats han dragit är att HR-frågor måste in i ledningsgruppen. Att det är en strategisk fråga som är grundläggande för om företaget ska nå framgång – oavsett bransch. 

»Jag brukar säga att som vd och chef så kan man bara visa riktningen. Vilket håll ska vi gå åt? Om vi ska nå målen måste vi jobba med teamets utveckling – det sätter jag alltid som nummer ett.«


Peter Åbergs tre bästa tips
till en nybliven HR-ansvarig

1. Kolla igenom företagets vision.  Finns det någon uppförandekod? Bryt ut de frågeställningarna och prata med styrelsen. Är det här något vi jobbar efter, över huvud taget? Eller är det bara något som är roligt att ha på webbplatsen? 

2. Vad har du för resurser inom HR?  Följer vi kollektivavtalen? Har vi andra försäkringslösningar? Funkar de? Har vi skyddsombud? Vad har jag som HR-person för ansvar? 

3. Jobba med utveckling av organisationen. Lägg upp en HR-plan för att hitta rätt personer och sedan utveckla dem. De personer vi har i företaget i dag, känner de att de hänger med? Det är så lätt man glömmer de gamla trotjänarna.


Text: Kalle Dixelius
Foto: Andreas von Gegerfelt

Publicerad: fredag 14 april, 2023

Peter Åberg

 

PETER ÅBERG

Bor: Stockholm.

Utbildning: Började på läkarutbildning, men blev rekryterad till läkemedelsindustrin innan examen. Har även ekonomisk utbildning. 

Hobby: Jollesegling och skidåkning.

Dold talang: Ger aldrig upp.

Bästa tv-serien: Gåsmamman.

Bästa egenskap: »Jag får med mig folk och når mina mål.«

Sämsta egenskap: »Min fru skulle nog säga att jag är lite för ivrig ibland.«

Särskilt intresserad av: Arkeologi, speciellt antik arkeologi. Och

sticklingar.