Bred rekrytering samt satsning på kultur och onboarding är viktiga HR-metoder, enligt people operations-chefen Alexander Rudberg.

REKRYTERING

Varde ljus!

Hur hittar man talanger i en bransch som bryter ny mark? Alexander ­Rudberg, people operations-chef på solenergibolaget Alight, berättar.

Att skaffa en HR-organisation för en handfull medarbetare? Inte det vanligaste. Men Alight började tänka på sin rekrytering och HR-strategi redan som litet företag.

»Vi bestämde oss för att bli skickliga på rekrytering när vi bara var 15 anställda. Med strukturerade intervjuer och noggrann rekryteringsprocess strävar vi efter att hitta topp tio procent i varje rekrytering«, berättar Alexander Rudberg, chef för people operations.

Företaget expanderar kraftigt. De är pionjärer på sitt område: att göra det enkelt för stora bolag att köpa solenergi. Affärsmodellen handlar om att koppla samman energi­köpande storbolag med solkraftsproduktion genom så kallad sol-PPA, alltså solenergiköpsavtal. Härnäst bygger de Sveriges största solcells­park utanför Norrtälje. 

»Genom den här typen av milstolpar har vi lyckats etablera ett starkt varumärke som arbetsgivare. Det gör att vi kan locka folk även från andra inom förnybar energi. Vi har också valt att vara flexibla när det gäller erfarenhetskrav, vilket har breddat vår pool av talanger avsevärt. Vid starten var erfarenhet inom solenergi sällsynt i Sverige, vilket ledde oss att satsa på skickliga generalister som vi har utbildat från grunden.«

»Den ambitiösa visionen har varit en viktig idé i rekryteringen. Hos oss får man bygga ett bolag som bidrar med något som är viktigt för samhället.«

Och den breda rekryteringsmodellen fungerar, säger Alexander Rudberg. Nyckeln har varit att tanka omgivningen på metoder och att läsa sig till hur de bästa företagen gör.

»Vårt grundarteams idé har från början varit att bli ett stort, ledande företag inom solenergi i Europa. Den ambitiösa visionen, i kombination med att vi utvecklar och äger långsiktig och samhällskritisk infrastruktur, har varit en viktig idé i rekryteringen. Hos oss får man bygga ett bolag som bidrar med något som är viktigt för samhället, med ett konkret resultat av arbetet i form av solenergianläggningar som producerar grön el.«

Numera finns ett 80-tal anställda, dubbelt så många som för ett år sedan. Dessutom utspridda över Europa, eftersom mycket rekrytering skett internationellt, inte minst från Spanien, ett land med fler solenergiexperter än vårt eget. Sedan ett par år kallar man sig ett remote first-­bolag. Desto viktigare att arbeta hårt på företagskulturen och att integrera nya medarbetare redan från början.

»Från det att någon har signerat med oss bjuder vi in dem till alla ­företagsevent. Det gör att när man börjar sin första dag känner man redan igen kollegerna. Vi har också en omfattande onboarding-process med checklistor så att folk både kan komma i arbete och bli integrerade i vår företagskultur snabbt.«

Annat som bidrar till sammanhållning är effektiv, digital kommunikation via verktyg som Slack, ­liksom regelbundna träffar.

»Det är viktigt att ses fysiskt ibland. Varje kvartal har vi strategidagar då vi samlas för att diskutera utmaningar och sätta mål. I samband med det gör vi också roliga saker, som att segla eller äta middag. Det är viktigt för att stärka teamkänslan och företagskulturen.«


Text: Sofia Hallström
Foto: Viktor Fremling

Publicerad: måndag 22 januari, 2024

ALEXANDER RUDBERG

Titel: People operations-chef på Alight.

Bra bok: The Uninhabitable Earth av David Wallace-Wells.

Bra serie: The Office.

Dold talang: Kan fridyka ner till
21 meter.

Tränar: Klättring och yoga.

Första jobbet: Sålde kokosbollar genom dörrknackning, servitör.

Förebild: Laszlo Bock, fd people manager på Google och författare till boken Work Rules!.

Bästa egenskap: Motståndskraftig.

Intressen: Friluftsliv, såsom att vandra och paddla kajak.