Vem kan identifiera sig med ett papper? Vi antar ofta att ett cv och jobbtitlar kan förutspå framgång på jobbet. Men tänk om vi sprängde papperstaket – och började rekrytera utifrån människors motivation och lärandevilja, för att utveckla dem i våra organisationer.
Frida Monsén är expert på att skapa lärandekulturer. Under tre år på Ica stärkte hon fokus på färdigheter och samarbetet mellan lärande och rekrytering.
»För mig är det viktigt att organisationen har en gemensam syn på kompetens. Likaså att kedjan hänger ihop: attrahera, rekrytera och utveckla. Men trots att det kan verka självklart, tycks det ovanligt att ha ett så tätt samarbete«, säger Frida Monsén.
Hon tror på mänsklig förmåga. Inte så konstigt för en som var lärare innan hon började arbeta med att utveckla lärande i organisationer.
»Elever kommer till skolan med utgångspunkten att de ska lära sig, därför blir det i skolans värld självklart att titta på ›vad kan du bli‹, inte ›vem du är‹. Den här inställningen har jag med mig, att se potentialen i varje person«, säger hon.
På en skola där hon arbetade hade de stora utmaningar med kulturen. Om det vanliga i en sådan situation är att förstärka ordningsreglerna valde hennes arbetsgrupp i stället att titta på vilka färdigheter de – och eleverna – behövde utveckla för att klara utmaningarna.
»I det sammanhanget handlade det mycket om samarbetsförmåga, självledarskap, förmåga att fokusera och ansvarsförmåga, men också om kreativitet och mod. Det var så enkelt att applicera det här tänket, för då började eleverna att själva ta ägarskapet för sitt lärande.«
Samma inställning använder hon nu på arbetsplatser. Efter att ha rekryterat in en duktig person med en viss uppsättning färdigheter kopplas lärandetänket på.
»Organisationen behöver ha en tydlig bild av vilka färdigheter som krävs för att vara framgångsrik. Samtidigt måste vi bygga från medarbetarperspektivet: Hur ska jag göra för att driva min utveckling, och hur kan vi som organisation stödja det?«
För att kunna lära är första steget att medarbetare inventerar sina förmågor i förhållande till organisationens behov. Den processen kräver metakognition och att definiera ofta förbisedda förmågor.
»Mjuka förmågor behöver också kontextualiseras, beskrivas och ges rätt förutsättningar för att vi ska kunna träna oss i dem.«
»När vi lär oss matte eller programmering antas vi inte kunna dem från början utan att vi måste få lära oss och träna. Det är samma sak med mjuka förmågor: de behöver kontextualiseras, beskrivas och ges rätt förutsättningar för att vi ska kunna träna oss i dem och bli bättre.«
Som exempel tar hon upp utbildningarna som de höll på Ica i programmering. Visst kunde de ha stoppat på deltagarna manualer för att sitta hemma på kammaren och lära sig programmering, men det är inte nödvändigtvis det bästa på en arbetsplats där de som programmerar också ska kunna samarbeta.
»Vi använde en teknik som kallas mobb-programmering, där man sitter tillsammans i grupper och lär sig programmera. Samtidigt som deltagarna lär sig programmeringsspråket får de träna på kommunikation och samarbetsförmåga, de mjuka förmågor som behövs lika mycket för att kunna bli framgångsrik på arbetsplatsen.«
Att skapa en lärandeorganisation är en viktig överlevnadsstrategi i vår föränderliga tid, menar Frida Monsén. För företag som Vattenfall kan det handla om att rekrytera för lärande för att kunna möta de nya yrkeskrav som kommer med en accelererad elektrifiering, men det kan också handla om att proaktivt skapa andra möjligheter för medarbetare när roller förändras.
Frida Monsén utvecklade en modell som bygger på hybridlärande. Där designas lärandet fram, inte minst för att anpassas till vardagen, och drivs främst av medarbetarna. Där ingår en utforskandefas för att inventera resurser, lärandemöjligheter, inspiration och även kurser – men väl valda sådana. Reflektion är en annan pusselbit. Hon föreslår att använda arbetsgruppsmöten för att ta upp återkoppling på den personliga utvecklingen. Men också för att dela lärandet.
»Den traditionella synen på lärande i en organisation fokuserar på kurser. Men jag och mina kolleger på Ica arbetade med att utveckla synen på lärande till något som till stor del sker i arbetet. Därför måste du ha koll på dina förmågor, för att i arbetet kunna tänka på att utveckla dem.«
Text: Sofia Hallström
Foto: Karl Nordlund