Vi presterar, levererar och jagar deadlines i en arbetsvardag där hjärnan sällan får vila. Men ska vi prestera på topp under en längre tid måste vi behandla oss själva bättre.
I sin nya bok Självmedkänsla på jobbet förklarar psykologen Sofia Viotti hur vi ska göra för att skapa ett arbetsklimat där människor presterar på en konstant högre nivå och samtidigt mår bra.
Med självmedkänsla som metod anpassas arbetet utifrån hur vår kropp och hjärna fungerar.
»När vi är snälla mot oss själva bygger vi upp vår kapacitet att hantera motgångar och prestera på topp. Många tror att självmedkänsla handlar om att slappa eller ge upp, men det är precis tvärtom«, säger Sofia.
Begreppet självmedkänsla används inom modern psykologi och handlar om att behandla sig själv med förståelse och omtanke.
»Det är även en buddistisk praktik som ofta används i meditationer«, berättar Sofia. »Det handlar om att ta hand om sig själv. Hjälpa sig själv genom svårigheter och förebygga lidande. Vi behöver en trygg, omhändertagande relation till oss själva för att må bra.«

»Ska du hålla en viktig presentation är det en enorm skillnad om du går in stressad och slutkörd, eller om du är lugn och fokuserad.«
Många människor gör i stället motsatsen. De är ganska hårda mot sig själva, utan att förstå det, menar Sofia:
»De är självkritiska och pressar sig själva. Inte bara på jobbet. När du går från jobbet ska du planera middagen, hjälpa barn med läxor och fundera på bolåneräntan. Det finns inget stopp på det som hjärnan uppfattar som jobb. Vi får alldeles för lite återhämtning i våra liv. För att ändra på det behöver man bli medveten om hur hjärna och kropp fungerar och vilka utmaningar man ställs inför. Utifrån det kan man sedan göra vissa justeringar.«
Sätt gränser
Självmedkänsla handlar om att aktivt reglera stress, sätta gränser och lyssna på sina känslor. Det kan vara så enkelt som att ta en minut för att djupandas mellan två möten eller säga nej när arbetsbelastningen är för hög.
»Ska du hålla en viktig presentation är det en enorm skillnad om du går in stressad och slutkörd, eller om du är lugn och fokuserad. Det kan vara det som avgör om kunden vill anlita ditt företag eller inte.«
Vad kan arbetsgivare göra?
»Det är viktigt att ledningen förstår hur människan fungerar, hur man bemöter människor på ett sätt som skapar lugn och trygghet. Det hjälper människors hjärnor att fokusera och göra ett bra jobb.«
Att öva självmedkänsla behöver inte vara svårt. Att stanna upp några gånger om dagen och checka in med sig själv kan göra stor skillnad. Kanske behöver du en paus, kanske behöver du påminna dig själv om att du gör så gott du kan.
Den kanske viktigaste lärdomen är att vi inte behöver pressa oss själva till bristningsgränsen för att vara duktiga på jobbet. Tvärtom. Är vi schysta mot oss själva blir vi både mer hållbara och – kanske också mer framgångsrika.
Text: Tommy Jeppsson
Foto: Eva Linbdlad/1001bild