Hanna Pettersson, uppdragsansvarig arkitekt och affärsutvecklingschef hos ­Semrén & Månsson Arkitekter.

ARBETSMILJÖ

Arbetsro: Den magiska kontorskoden

Hur lockar man enklast tillbaka medarbetarna till kontoret – och skapar nödvändig arbetsro? Inredningsarkitekten Hanna Pettersson, som ligger bakom en av Sveriges mest omtalade arbetsplatser, delar med sig av sina bästa råd hur man får ett attraktivt kontor – men berättar också om de vanligaste misstagen.

Hur locka tillbaka medarbetarna till kontoret? Hanna Pettersson, arkitekt, vet vad som gör en bra arbetsmiljö. Hon har lett teamet som inreder det som ska bli Sveriges bästa kontor, åtminstone om man använder Leesmanskalan för att mäta hur bra kontoret är för medarbetarna. För Mölnlycke Healthcares nya kontor siktar man på index 75, bland de högsta i Sverige – och betydligt högre än standardnivån på cirka 60.

»Något som skattas högt på den här skalan är möjligheten till fokuserat arbete«, säger Hanna Pettersson.

Arbetsro får man till genom att bygga in varierade miljöer som är anpassade till verksamheten, liksom små och flexibla rum och zoner.

»Det har underskattats i många år. Visst går det att ha öppna landskap, men då i aktivitetsbaserade kontor med flera genomtänkta kompletterande ytor så att det går att få lugn och ro. Många kontor har varit dåliga på den saken och när man jämför kontor med hemmakontor, så får hemmakontoret ofta högre index. Då är det inte konstigt att man inte kommer till kontoret.«

Nej, det ska helst vara mer funktionellt än hemma. Annars kommer medarbetaren inte tillbaka från sitt distansjobbande – i synnerhet inte den introverta som plågas extra på dåligt utformade, aktivitetsbaserade kontor.

»Vill man göra det riktigt bra, skapar man miljöer som ger olika typer av känslor. Inte bara med dagsljus, utan också lite dovare miljöer där man kan få andra känslor.«

I Mölnlycke-exemplet har man arbetat utifrån konceptet »MHC all inclusive«, en företagsdestination som känns både omhuldande och naturnära. Estetiken är inspirerad av lyxiga boutiquehotell med varma färger, naturmaterial och smarta, skräddarsydda lösningar. 

»Om man ska göra ett attraktivt kontor ska man försöka se till att få miljöer som har karaktär och som har olika typer av funktion och känsla.«

Samtidigt är det ett vanligt misstag att skapa massor av små sociala ytor där ingen sitter.

»Det är bättre att satsa på en, men bra, social yta med kafé- eller restaurangkänsla. Där kan man bygga in karaktär och identitet kring företaget för att få till en pulserande yta där man träffas.«

Hanna Pettersson nämner belysning som ett kostnadseffektivt sätt att göra kontoret mer varierat och trivsamt. Och så tar hon upp en detalj som många glömmer, men som är oväntat viktig för medarbetarnas känsla för kontoret.

»Toaletterna värderas väldigt högt. Där ska man gärna satsa lite pengar, göra dem välgestaltade och ge dem hotellkänsla. Dovare belysning och gärna någon handkräm så att det känns genomtänkt. Det bidrar till bättre trivsel på arbetsplatsen.«


• Bygg mångfunktionellt. I stället för skräddarsytt och som en investering i en arbetsplats som håller i många år och som kan uppdateras löpande i takt med att behoven förändras.

• Skapa en genuin arbetsplats med karaktär. Interiören bör stärka företagsidentiteten. Arbeta med färg, belysning, platser för gemenskap och varför inte utställningar med företagets produkter.

• Klara livspusslen. Hjälp medarbetarna med deras vardagskrav, vilket ofta får dem att jobba hemifrån. Det kan vara allt från hunddagis till träningspass.


Text: Sofia Hallström
Foto: Christopher Solberg

Publicerad: tisdag 19 november, 2024

HANNA PETTERSSON

Titel: Uppdragsansvarig arkitekt och affärsutvecklingschef hos Semrén & Månsson Arkitekter.

Bor: Göteborg.

Första jobb: Diskare på restaurang, 14 år gammal.

Dold talang: Mästare på musikquiz.

Hobby: Rita, renovera och plantera.

Favoritserie: Saker som berör, som The Handmaid’s Tale och Dopesick.

Bok: Jag slukar allt som är dokumentärt!