Glädje – det kan väl bara vara bra? Och det är klart vi ska vara positiva. Vem gör ett bättre jobb om han eller hon hänger med huvudet och tänker negativa tankar?
Mycket riktigt finns det gott om studier som visar att glada och positiva medarbetare är mer produktiva, mer kreativa och betydligt mer sällan blir utbrända. Dessutom blir de, i alla fall enligt boken The Happiness Advantage av Shawn Achor, hela 37 procent bättre på att sälja om de är glada.
Men det kan bli för mycket glädje och positivitet. Tänk dig till exempel följande situation:
Du är mellanchef på ett mindre företag. Affärerna går motigt och när en stor kund plötsligt avslutar samarbetet ser framtiden dyster ut. Dessutom har en nyckelperson på företaget sjukskrivits på obestämd tid och en vattenskada har förstört stora delar av ert varulager. Men vd:n kommer in till måndagsmötet som en strålande sol.
»Inga sura miner nu! Jag vill att vi ser det här som en möjlighet, inte ett problem. Nu måste vi vara positiva!«
Toxisk positivitet, kallas det: att aldrig, under några omständigheter, erkänna att något är dåligt, att någon är ledsen eller att det är lite motigt.
Men hur ser man skillnaden mellan någon som är genuint positiv och en person med toxisk positivitet? I en artikel i Harvard Business Review listar skribenten Mita Mallick tre varningsflaggor.
1. De omger sig med ja-sägare.
»Jag accepterar inte ett ›nej‹!« kanske de säger och berättar att flera stora härförare och framgångsrika entreprenörer har fortsatt trots att »alla« har sagt nej till dem. De som har väl underbyggda, realistiska invändningar avfärdas som negativa tråkmånsar.
Men i själva verket bygger ett framgångsrikt ledarskap på att balansera positivt och realistiskt tänkande. Att kunna ta ett nej, utvärdera vad som gick fel och sedan fortsätta arbeta med en modifierad strategi är en väl beprövad framgångsmetod.
2. De ger överdrivet mycket beröm och smicker
Att visa uppskattning när någon gjort något bra är en självklarhet på varje sund arbetsplats. Men när berömmet saknar all grund och används för att manipulera medarbetare till att ta sig an extra mycket arbete – då blir det toxiskt.
Till exempel: »Om någon kan slutföra det här projektet på rekordtid så är det du. Du fixar det här – det gör du alltid!«
3. De förväntar sig att alla ska vara glada, oavsett vad som hänt
Spelar ingen roll om företaget går på knäna eller om någon genomgår en personlig kris – upp med mungiporna! För en person med toxisk positivitet är det viktigt att alla ser glada ut, inte att de är glada.
I slutänden kan undantryckta känslor leda till utbrändhet och depression, menar ledarskapskonsulten och författaren till boken Do This Daily, Lan Phan. Hon fortsätter:
»Genom att bara uppmana medarbetare att le mer, avfärdar och invaliderar vi de negativa känslor och reaktioner som de har, både privat och på jobbet.«
Text: Kalle Dixelius