Coronaepidemins utbrott i Sverige ledde till att Mathem gick från att vara ett vanligt företag till att utgöra en viktig samhällsfunktion. Vi försåg Sverige med mat när det var många 70-plussare och andra riskgrupper som inte ville eller kunde besöka sin vanliga mataffär. Det kändes viktigt, men också frustrerande när efterfrågan den första tiden var tre gånger så hög mot vad vi kunde leverera. Vi har slitit dag och natt sedan dess för att öka vår kapacitet«, säger Johan Lagercrantz.
Den lilla tid som blivit över har Johan Lagercrantz tillbringat i den sörmländska myllan. Tillsammans med sin bror och svägerska driver han sedan ett par år tillbaka en Kravcertifierad bondgård utanför Eskilstuna.
»Vi har två anställda som sköter den dagliga driften, men en gång i månaden har jag ladugårdstjänst, vilket jag älskar. Det finns inget bättre för mig för att skingra tankarna efter en hård arbetsvecka«, säger han.
Johan Lagercrantz tog över som vd för snabbväxaren Mathem – Sveriges största matbutik på nätet – så sent som i december i fjol. Innan dess var han verksam inom rekryteringsbranschen i över ett decennium, de sista tre åren som vd för bemanningsbolaget Randstad Sweden Group, vilket kommit väl till pass.
»Sedan början av mars har vi rekryterat 500 nya medarbetare. Det är fantastiskt kul att kunna erbjuda duktiga människor jobb i dessa tider«, säger han.
»Sedan början av mars har vi rekryterat 500 nya medarbetare. Det är fantastiskt att kunna erbjuda jobb i dessa tider.«
Hur har HR-avdelningen hanterat krisen och alla nyanställningar?
»Det har så klart varit ett extremt tryck på dem. Vi har tagit hjälp från bemanningsföretag och anpassat och förenklat våra befintliga rekryteringsrutiner. Att hitta duktigt folk att anställa är inte det svåra, utmaningen är att introducera dem på ett bra sätt i arbetet. Varje anställd har en introduktionsplan, men den har vi tvingats banta ned något för att klara av att anställa 10 nya personer om dagen. Det är också en otrolig spännvidd i rekryteringarna, från lagerarbetare och chaufförer till superprogrammerare som plockas från andra länder och techföretag som Spotify och Acast.«
Det är en helt ny avdelning som är satt under test. Mathem hade nämligen varken någon HR-chef eller central HR-funktion när Johan Lagercrantz anställdes. I dag består avdelningen av tio anställda, och en ny övergripande HR-chef är under anställning.
»När jag kom in hade varje operativ del hand om sitt eget HR-arbete. Att bygga upp och stärka HR-funktionen har varit en av mina främsta prioriteringar sedan dag ett. Den ryggraden behövs när man skalar upp ett företag i den storlek som Mathem nu växt till. Med en central HR-avdelning blir det lättare att bygga en företagskultur och hålla en tydlig linje i allt vi gör. Vi håller nu på och testar olika verktyg för att kunna göra systematiska utvärderingar av HR-arbetet«, säger Johan Lagercrantz.
Förutom massrekryteringarna, som gör att Mathem nu sysselsätter närmare 2 000 personer, har bolaget även expressöppnat ett nytt lager i Järfälla utanför Stockholm för att hinna med alla kundbeställningar.
»På två och en halv månad, från mars till mitten av maj, dubblerade vi vår kapacitet. Det är rätt fantastiskt att det gick att expandera hela vår verksamhet med 100 procent på så kort tid. Nu är vi i kapp och kan leverera mat till alla nya och gamla kunder.«
»Vi håller på och testar olika verktyg för att kunna göra systematiska utvärderingar av HR-arbetet.«
Hur känns att det går så bra för er, när många andra företag kämpar för sin överlevnad?
»Personligen har jag svårt för att glädjas. Jag vet ju att det nästan uteslutande beror på vad som skett i omvärlden, även ifall vi så klart gjort vårt bästa för att möta situationen. Men jag är stolt över att vi inte utnyttjat situationen genom att höja priser eller så.«
Att ha en större efterfrågan än vad man kan tillgodose låter ju som mumma för en företagsledare, men för Mathem är det inte alls något drömscenario, enligt Johan Lagercrantz.
»För oss är det jätteviktigt att ha en kapacitet som är högre än efterfrågan. Även om det kortsiktigt inte är ekonomiskt optimalt så får det upp oss på tårna. Hela Mathems organisation är skapad för tillväxt och att vi hela tiden ska försöka locka in nya kunder.«
Vad har varit viktigast för dig som chef under den här krisen?
»Att ta snabba och tydliga beslut, och se till att få ut det till alla i organisationen. Jag har jobbat extremt mycket med kommunikation, både mot anställda och kunder. I en sådan här kris kan man inte kommunicera för mycket, jag upplever att informationsbehovet är nästan omättligt. Jag tror att alla chefer känner igen sig i det. Den här krisen har ju inneburit ett extremtest för allt ledarskap. Oavsett om du som chef måste trappa upp eller trappa ned din verksamhet, så ställs du inför enorma prövningar.«
Paradoxalt nog upplever Johan Lagercrantz samtidigt att det ur vissa aspekter har varit enklare att leda verksamheten under krisen.
»Som chef blir man inte lika ifrågasatt och det är inga problem att driva igenom förändringar. Såväl anställda som kunder accepterar att det är en extrem situation som kräver extrema åtgärder. Faktum är att vi uppmätt våra högsta kundnöjdhetssiffror någonsin under krisen. Detta trots att vi verkligen inte kunnat uppfylla alla de krav vi ställer på oss själva till 100 procent. Vi har tidvis haft problem med leveranser, långa köer till kundservice och varor som varit slutsålda. Ändå är det nästan ingen som klagat. Tvärtom har vi fått vykort från nya 70-pluskunder som tackat för beställda matkassar. Det är ganska fint faktiskt. Kunderna vet att vi gör allt vi kan för att få ut varorna.«
Den affärsplan för 2020 som Johan Lagercrantz sammanställde när han tillträdde har av naturliga skäl lagts åt sidan.
»Vi har tvingats skjuta många planer på framtiden. Det är framför allt interna effektiviseringar som fått stå tillbaka, när allt fokus har varit på kunden och få ut leveranser här och nu. Det kommer finnas en hel del saker att ta tag i för oss när samhället förhoppningsvis går tillbaka till det mer normala.«
Ser du att en annan typ av ledarskap behövs postcorona?
»Ja, jag tror att ledare behöver återgå till mer gedigna förankringsprocesser och ha större fokus på långsiktighet. Samtidigt tror jag att ledarskap postcorona kommer vara mer inriktat på flexibilitet. Vi har precis upplevt hur snabbt förutsättningar kan förändras och det tror jag vi kommer ta i beaktande även framöver. Jag tror att det går att göra mycket förberedande strategiskt arbete för att öka graden av flexibilitet i det operativa arbetet.«
Johan Lagercrantz är uppvuxen på Lidingö utanför Stockholm och pluggade till civilingenjör på KTH, men hoppade av studierna i förtid i slutet av 1990-talet för ett jobb i den då glödheta dotcombranschen. År 2001 var han med och startade mobilföretaget Campuz Mobile, som köptes upp av Telenor. Efter flera år på den norska telekomjätten var Johan Lagercrantz med och grundade bemanningsbolaget Komet 2008, som fyra år senare köptes av Proffice, där han blev kvar som divisionschef ett par år, innan han utsågs till vd för bemanningsbolaget Randstad 2017. Att han sedan ett par år även kan skriva »månskensbonde« på cv:et gör honom omåttligt stolt.
»Jag har drömt om att vara bonde ända sedan jag var barn. Det kan ju låta konstigt för en unge från Lidingö, men jag hade en farmor som bodde på en bondgård i Blekinge där jag var på somrarna. Det är ganska fantastiskt att få leva ut den drömmen nu.«
»Att bygga upp och stärka
HR–avdelningen har varit en av mina främsta prioriteringar sedan dag ett.«
På gården finns 250 nötkreatur och trion har utökat verksamheten till att sälja Kravcertificerat kött som säljs under det egna varumärket Tre bönder.
»Det är ingen stor business, men det ger mig en insikt i hur livsmedelsindustrin fungerar, på gott och ont. Det finns ju en inbyggd konflikt mellan ekonomisk tillväxt och hållbarhet. Hela jordens befolkning kan inte äta Kravcertificerad mat. För att alla ska få mat i magen krävs den massproduktion vi har i dag, vad man än tycker om det. Det är ett närmast livsfilosofiskt dilemma, som inget enskilt företag kan befatta sig med utan det måste tas på global nivå.«
Med sitt intresse för hållbar och sund matproduktion, och med sin bakgrund och chefserfarenhet från både startupföretag och storbolag, var Johan Lagercrantz som klippt och skuren när Mathems storägare Kinnevik och de andra i styrelsen sökte en ny vd för Mathem i höstas.
»Mitt uppdrag som vd är att behålla entreprenörsnerven i Mathem samtidigt som bolaget behöver bli mer strukturerat och skalbart för att ta ytterligare steg.«
I fjol växte marknaden för onlinehandel av livsmedel med 22 procent, men fortfarande var det bara 2 procent av svenskarna som handlade mat på nätet. Den siffran beräknas att öka till 10 procent de kommande fem–tio åren, enligt de tidigare branschprognoserna, som nu kommer behöva uppjusteras, enligt Johan Lagercrantz.
»Jag har drömt om att få vara bonde ända sedan jag var barn. Det kan ju låta konstigt för en unge från Lidingö…«
»Coronakrisen innebar att vi satte oss i en tidsmaskin och flyttade branschen framåt en till två år på tillväxtkurvan. Det är många nya kunder som tillkommit och vi har fått ett plötsligt genombrott i målgrupper som vi normalt haft svårt att nå fram till.«
Finns det inte en risk för backlash och att många av era nya 70-pluskunder går tillbaka till fysisk handel när coronahotet lagt sig?
»Nej, det ser jag inte. De äldre kunder vi har sedan tidigare är faktiskt mer lojala än yngre kundgrupper. 70-plussarnas motstånd har legat i att lära sig hur man handlar online, när de väl kommit in i det så fortsätter de.«
Vad är de viktigaste lärdomarna som du som ledare fått med dig genom krisen?
»Hur otroligt viktigt det är att vara snabb. Både när det gäller att ta beslut och att verkställa dem.«
Text: Henrik Huldschiner
Foto: Karl Nordlund