Vilka värderingar är det som styr ett företag? Hur agerar vi som grupp i givna situationer?
Kultur är det där odefinierbara ordet som alla medarbetare i ett företag automatiskt sluter upp bakom – utan att vi för den skull riktigt vet hur det fungerar. »Det sitter i väggarna brukar vi säga«, när vi ska berätta för en kund eller en ny medarbetare hur saker och ting fungerar.
Ändå är det oftast kulturen som bestämmer allt. Man kan ha hur många affärsplaner, strategi- och styrdokument som helst, men om kulturen vill något annat så kommer det sannolikt inte fungera.
Amerikanska Harvard Business Review har i en gigantisk undersökning studerat 230 företag och 1 300 ledare över hela världen, plus att man analyserat onlinesvaren från över 25 000 medarbetare och kommit fram till att det finns åtta dominerande företagskulturer. Ingen av dem är bättre eller sämre än någon annan, däremot har de genom en rad händelser vuxit fram och fått medarbetarna att enas om ett sätt att se på tillvaron. Ta en titt på diagrammet här intill, ju längre från varandra kulturerna är placerade, desto svårare blir det för dem att fungera ihop. Vilket också är en tydlig signal om hur betydelsefull HR-avdelningen är ur ett affärsmässigt perspektiv. En mindre lyckad rekrytering av en medarbetare eller en ledare som står för en annan kultur kan rubba balansen i ett helt företag. För att inte tala om svårigheten att slå ihop två bolag med varandra. Därför är det minst sagt förvånande att det fortfarande finns företag där HR-chefen inte sitter i ledningsgruppen. Skärpning.
Text: Anna Jonsson
Källa: Harvard Business Review