Nathalie Berthelius byggde upp HR-funktionen på iZettle som under hennes ledning växte från 60 till 250 anställda med flera kontor i världen. Därefter fick hon forma ytterligare en ny roll som HR-chef på HR-koncernen Wise Group, med specialistbolag inom bland annat rekrytering, konsultuthyrning och digitala HR-tjänster. Själv ser hon det som att hon har uppnått »HR-nirvana« eftersom hon får jobba med det hon brinner för inom en koncern som ägnar sig åt strategiskt och framtidsinriktat HR-arbete. För HR People berättar hon om …
… vad som gör en HR-avdelning framgångsrik:
»En stark tilltro till företagets vision mixat med kompetens för hantverket och en rejäl dos ›can-do-attityd‹. De tänker framtidsinriktat, teamar upp med andra och navigerar efter bolagets strategi. Jag kan ge några exempel från årets finalister av ›Human Growth Award‹. Ett HR-team har kvällsöppet för att matcha sina skiftarbetare, ett annat har ställt om en traditionell verksamhet till nya tider och ett tredje har trots sin startup-fas investerat stort i digitala HR-systemstöd vilket gynnat rekrytering, onboarding och gett bra pr för bolaget. Gemensamt är att de har arbetat affärsnära utifrån sina respektive bolags behov och förutsättningar, och haft förbaskat kul och utvecklats på vägen – då brukar resultatet bli lyckat.«
… hur HR har förändrats:
»Nu när alla jagar de bästa medarbetarna för att kunna utveckla både sina tjänster och produkter har HR fått en mer strategisk och utåtriktad roll. HR har en given plats i de flesta ledningsgrupper eftersom people-frågan är avgörande för företagets utveckling och dessutom blivit en stark marknadsföringskanal för hela bolaget.«
… vad som blir de stora förändringarna för HR:
»De transaktionella HR-uppgifterna kommer digitaliseras alltmer och strategisk HR blir existensberättigandet. Att digitalisera för att underbygga och ta smartare beslut är inget nytt men HR behöver bli vassare på att skräddarsy sin datainsamling och koppla samman insikterna med annan verksamhetsdata. Behovet av HR-analytiker som kan göra intelligenta prognoser med hjälp av datainsamling kommer öka, men också behovet av de som kan driva positiv förändring med hjälp av resultaten. Förebilderna blir de adaptiva och innovativa, som vågar riska och som genom nätverkande når ut och kan påverka i det större.«
… robotisering inom HR:
»Ett av våra rekryteringsbolag har börjat robotisera administrativa delar av rekryteringsprocessen för att öka snabbheten, kvaliteten och ge mer tid till det personliga mötet. Ett annat av våra bolag har automatiserat ansökningsprocessen och lagt den helt i kandidatens händer genom praktiska färdighetstester och automatisk matchning utifrån det, vilket ger ett bredare urval och minskar eventuella fördomar. Så det kommer alltmer och med större effekter än tidsbesparing.«
… vad som är viktigast att fokusera på, kunden eller medarbetaren:
»Det är sällan motiverande att skapa något som marknaden inte efterfrågar. Kunden påverkar den strategiska riktningen men se till att ge medarbetarna ordentligt utrymme att utveckla sig själva och bolaget framåt i linje med den. Kund och medarbetare går hand i hand!«
… Wise Groups nya medarbetarsatsning på karensbidrag:
»Regeringens nya ›karensavdrag‹ som ska ersätta karensdagen fick mig att reflektera och idén föddes till en helt ny förmån, ›karensbidrag‹, som Wise Group sjösätter 1 januari, parallellt med karensavdraget. Vi täcker då upp 80 procent även första sjukdagen. Det är en för svenska bolag unik förmån men framför allt en utmanare. Karensen finns ju för att motverka olovliga sjukanmälningar, men för bolag med högt engagemang och hög tillit så anser jag att karensen krasst blir ett ekonomiskt incitament att gå till jobbet sjuk. Väl där smittar man kollegorna, eller så hittar man kreativa sätt att kringgå karensen, vilket skapar svårtydda mörkertal och verkar kontraproduktivt. Forskare vid Göteborgs universitet kommer tillsammans med oss att mäta och analysera effekterna vilket vi ser fram emot att få dela med oss av.«
… hur metoo-rörelsen har påverkat svenskt arbetsliv:
»Många företag har sett mellan fingrarna och händelser har snabbt preskriberats, kanske av rädsla för konsekvenserna. Jag tror att samhällsdebatten har gett både individer och företag mer muskler i vad som rimligen ska hanteras som en nolltoleransfråga. Det kan inte ha undgått någon hur hårt trakasserier kan slå mot hela varumärket.«
Publicerad: måndag 17 december, 2018