Everything under the sun ... Hela gänget samlat i Lissabon

Samspel

Nu drar vi!

Somliga satsar rejält för att teambygga, utveckla och hålla kvar sin personal. It-företaget Mentimeter flyttar hela kontoret utomlands en månad om året – senast till Lissabon.

Det är länge sedan det räckte med räkmacka och lättöl för att de anställda skulle jubla. Sedan dess har personalvården utvecklats, inte minst i branscher där det är hård konkurrens om arbetskraften. Och välutbildade millennials är ju kända för att vara noga med vem de säljer sin ­talang till.

Mentimeters utlandsvistelser började dock inte som en personalsatsning.

»2016 fick vi erbjudande om att flytta in några månader hos inkubatorn 500 Startups i San Francisco«, berättar Johnny Warström som är vd och en av grundarna. Han tar emot på det ordinarie kontoret med den heta adressen Mariatorget 1 i Stockholm. Snygga lokaler och stor terrass mot innergården. Men inte heller en mysig inredning räcker så långt idag.

»San Francisco var en superbra startup-skola men det var också en givande erfarenhet att flytta till ett annat land med sina arbetskamrater. Vi lärde känna nya sidor hos varandra. Efteråt var vi överens om att vi ville göra det igen. Då var vi sju anställda.«

2017 hade de hunnit bli tio och tillbringade februari i Barcelona. I år har bolaget vuxit till 21 anställda och valet föll på Lissabon.

Platsen väljs utifrån kriterierna storstad, sol och värme, entreprenörsvänlig miljö – helt enkelt en plats där personalen tycker det känns lockande att tillbringa en månad och få inblickar i en annan företagskultur. Men det kostar, både i pengar och administration.

»I år tog vi in en konsult. Det gällde ju att hitta tillräcklig kontorsyta och fyra stora lägenheter att hyra. De skulle dessutom ligga relativt samlade i innerstan«, berättar Johnny Warström som tycker att utlandsflyttarna har varit väl värda att satsa på.

»Värdet bara ökar. På ett år har vi blivit dubbelt så många. Det här är ett sätt att snabbt lära känna varandra så vi blir bekväma med att ge varandra feedback och jobbar bättre ihop. Företaget tjänar på att vi extremt snabbt tar oss igenom Firo-cirkeln«, säger Johnny Warström och syftar på Firo-teorin om hur en grupp måste genomgå olika faser för att bli sammansvetsad och effektiv. (Se ruta härintill.)

Personalen kommer från platser som Australien, Honduras, Mexiko, USA, Italien, Storbritannien, Estland och Småland. Johnny själv är från Skövde. Medelåldern ligger under 30 och bara ett fåtal har barn. Men de medarbetare som av olika skäl inte kan vara hemifrån en hel månad kommer till det utlokaliserade kontoret under en kortare period och jobbar resten av tiden från Stockholm.

Hälften av de anställda är mjukvaruutvecklare och hälften jobbar med marknad och försäljning. Mentimeters produkt är ett digitalt verktyg för att enkelt göra ett föredrag eller en presentation interaktiv. Med hjälp av sina mobiler kan åhörarna svara på frågor och delta på betydligt mer sofistikerade sätt än när en föredragshållare tjoar: »Alla som känner igen det här – räck upp en hand!«

Tjänsten finns i en gratisversion med 20 miljoner användare över hela världen och med tilläggstjänster som kostar. Det har gått fort från idé – sprungen ur att Johnny och hans kompanjoner satt i alldeles för många oengagerande möten – till lönsamt företag. Personalfunktionen har inte alltid hållit jämna steg.

»Vi var ovana bolagsbyggare i början. Då var vi en handfull personer som bara satte oss ner och körde. Efter ett år hade tre av sju slutat. Det blev uppenbart att vi måste bygga en företagskultur, ha tydliga besluts­vägar, lära oss hur man rekryterar, ­vårdar och utvecklar personal.«

Två gånger om året hålls 360-graders personalsamtal där kollegorna får ge input till varandra i en transparent process. Johnny och medgrundaren Niklas Ingvar håller individuella utvecklingssamtal och har dessutom anlitat en ledarskapscoach som handleder var och en av de anställda i personligt ledarskap. I den processen har företagsledningen ingen insyn och får ta risken att samtalen inspirerar någon att gå vidare till andra arbetsplatser.

»Coachen jobbar normalt med 55-åriga vd:ar. Det här är också en mycket uppskattad personalförmån«, säger Johnny Warström.

Det finns väl en gräns för hur stor gruppen kan vara och fortsätta omlokalisera sig varje år men han tycker inte den är nära ännu.

Han har själv haft HR-ansvaret under företagets korta historia.

»Men nu måste vi anställa en HR-specialist. Det sker nog i år.«

Text: Lisbeth Lundahl
Foto: Mentimeter

Publicerad: tisdag 26 juni, 2018

 

JOHNNY WARSTRÖM

Gör: Vd för och medgrundare av Mentimeter.

Bakgrund: Elektroteknik på KTH, vd-trainee på Telenor Connexion. Startade Mentimeter som fritidsprojekt med några kompisar från KTH. Jobbar heltid med det egna företaget sedan 2014.

Bor: I Stockholm.

Ålder: 35 år.

Familj: Flickvän (snart fru).

 

Vi var ovana bolagsbyggare i början. Efter ett år hade tre av sju slutat. Vi förstod att vi måste bygga en företagskultur.

 

Snacka om jobbresa … Efter att Mentimeter bestämde sig för att flytta verksamheten utomlands under vintern blomstrar affärerna.

FIRO-MODELLEN

Vill förklara varför likvärdiga grupper kan prestera så olika. Teorin säger att alla grupper måste genomgå fem faser:

1. Tillhörighet. Man lär känna ­var­andra. Konflikter undviks.

2. Idyll. Alla är lättade över att ha blivit accepterade. Gruppen är nöjd och vill vara kvar här. Produktiviteten sjunker.

3. Rollsökning. Utmanare, ansvarstagare och informella ledare söker sina roller. Konflikter kan uppstå.

4. Gemyt. Alla andas återigen ut när de funnit sina roller. Här vill man också dröja kvar.

5. Samhörighet. Målet som sällan nås. Alla är trygga, kan skifta roller och över- eller underordna sig varandra beroende på situationen. Produktiviteten stiger efter tre mindre produktiva faser.