»Folk skriver ändå liknande saker i sina personliga brev. Samma ord förekommer i nästan alla: Typ ›kreativ‹ och ›prestigelös‹. Vi tycker att det här ger en bättre bild av personen. Vi är intresserade av vart de vill snarare än var de har varit«, säger Anna Thanner, copywriter på Oh My, som jobbat fram idén tillsammans med redaktör Klara Stefansson.
Rekryteringsmodellen lanserades för några veckor sedan och Oh My har redan hunnit få in »ett helt gäng« ansökningar. En copywriter som sökte jobb i en testomgång för att se om modellen fungerade i praktiken har anställts.
»Och de ansökningar vi fått in har varit över förväntan – vi tycker verkligen att det går att avläsa kompetens och engagemang från smakproven«, säger Anna.
En av de bärande tankarna med Smakprovet är att personerna som söker är helt anonyma.
»Med ett brev och ett cv ser man namn, ålder, kön och så vidare. Hur medveten man än är så tror vi att man lätt väljer den som är lik en själv – och det skapar homogena grupper«, säger Klara.
»I branschen har många kompetensen som söks av arbetsgivare, men alla har inte lika lätt att få jobbet. Genom Smakprovet ger vi alla samma förutsättningar att få komma på en intervju«, säger Anna.
Smakprovet är också ett sätt för Oh My att sticka ut som potentiell arbetsgivare.
»Alla företag jagar de bästa talangerna och erbjuder olika förmåner för att få dem. Men alla använder ungefär samma rekryteringsprocess. Vi tyckte det var intressant att ändra på det första steget. Det gör också att kandidaterna får en personlig bild av oss som arbetsgivare.«
Text: Tommy Jeppsson