Johan Hagegård är en av grundarna till rekryteringsappen Switchin.

Rekrytering

Svajpa höger för en
jobbintervju

Switchin är appen som har beskrivits som en Tinder för rekryteringsbranschen.

Kanske kommer appen att förändra personalrekrytering, åtminstone för enklare tjänster. I Switchin svajpar kandidater och företag till höger om man är intresserad, och till vänster om man inte vill matcha, en metodik som används flitigt bland appar i dag.

Hjärtat i appen är ett betygssystem som hindrar kandidater från att söka tjänster de inte är kvalificerade för. Rekryteraren får genom betygssystemet värdefull information om kandidaten eftersom det går att följa hur kandidaten presterat på tidigare intervjuer. 

»Vi ställde oss frågan: Hur skulle rekrytering se ut om man började om från början med dagens teknik«, säger grundaren Johan Hagegård. »Hur minimerar vi antalet irrelevanta ansökningar? Hur förkortar vi processen för båda parter? Lösningen är lika modern som den är enkel. Varför krångla till det? I slutänden vill alla ha så få men så kvalitativa kandidater som möjligt.«

Switchin riktar sig främst till småföretagare. 

»Egentligen är målgruppen alla företag som inte har en personalchef utan där till exempel vd:n rekryterar. Vd:n är inte alltid bra på det och kan behöva hjälp. Vi är däremot inte rätt om du exempelvis kräver långa meritförteckningar. Vi vänder oss mot retail, restaurang, bygg … branscher som omsätter mycket personal. En restaurang kan ju snurra hela personalstyrkan tre gånger om året.«

Det handlar om snabba rekryteringar.

»Vi vill erbjuda ett snabbare och mer kvalitativt alternativ till Arbetsförmedlingen«, säger Johan som själv sökt folk den vägen. Han fick hundratals svar, men endast en handfull kvalificerade. 

»Det tar för mycket tid för företaget – tid som behöver läggas på verksamheten«, säger han.

Redan efter tre veckor hade fler än 12 000 jobb sökts i Switchin av nästan 5 000 kandidater. 

Nu erbjuds också möjlighet att söka vikarie eller gig. 

Appen finns i Appstore och Google Play. Att annonsera i Switchin kostar några hundralappar.

»Vi tänker som Ryan Air. Vi funderar inte på hur mycket vi kan ta ut utan hur långt vi kan gå.« 

Publicerad: måndag 16 december, 2019