Får man ta med sig hunden till – kontoret? En känslig fråga på många arbetsplatser. Foto: Shutterstock

Vov!

Hund på jobbet – så funkar det

Under pandemin har många passat på att skaffa hund – men vad händer nu?

Det blir alltmer populärt med hundvänliga kontor och ju yngre medarbetarna är, desto positivare inställning till de fyrbenta vännerna.

Men enligt Astma- och allergiförbundet är runt 18 procent av svenskarna i någon grad allergiska. Står valet mellan människa och djur är det enkelt: hunden får stryka på ­foten.

Dan Holke, tidigare vd på LO-TCO Rättsskydd, säger så här till Arbetarskydd.se:

»Utgångspunkten är att arbetsgivaren har en skyldighet att ta bort det som arbetstagaren mår dåligt av… Du har alltså rätt till ­jobbet oavsett om det finns hundar där eller inte.«

Men förutom trendfaktorn med hundvänliga kontor visar forskningen att hundar är bra för arbetsmiljön – förutsatt förstås att ingen mår dåligt. Djur höjer mysfaktorn och sänker stress­nivån. Tessi Romell, vd på Royal Canin i Norden, leder en hundvänlig arbetsplats och ger i Chef följande tre tips:

1. Kommunicera

Prata med medarbetarna och gör en samlad bedömning tillsammans med företagets skyddsombud.

2. Skriv en tydlig policy

När kan jag som medarbetare ta med min hund? I vilka lokaler får hundarna vistas? Hur? 

3. Skriv avtal

Låt de som vill ha med sin hund på jobbet skriva på ett avtal. Där garanterar medarbetarna att hundarna är lugna, rumsrena och vaccinerade, och allt som hör därtill.

Publicerad: onsdag 7 juli, 2021