Annons: ANNONS: INNEHÅLL FRÅN CORNERSTONE ONDEMAND

Låt medarbetare själva driva sin utveckling och karriär

Rapporterna om den ökande bristen på kompetens duggar tätt. Manpower berättade nyligen att hela 76% av svenska arbetsgivare har svårt att hitta rätt kompetens. Många företag fortsätter försöka rekrytera sig ur problemet, men det kommer bli allt svårare att hålla jämna steg, när kompetens blir föråldrad allt snabbare.

Utvecklingen bör inte komma som någon stor överraskning. Redan 2020 beskrev World Economic Forum i sin “Future of jobs report” att 85 miljoner jobb beräknas försvinna globalt mellan 2020 och 2025, samtidigt som 97 miljoner nya jobb kommer att skapas, i nya branscher eller som kräver ny kompetens. Så vad är alternativet?

– Vi måste säkra framtidens kompetens genom att på ett helt annat sätt än tidigare placera medarbetarnas färdigheter i verksamhetens centrum, säger Stefan Robsén, ansvarig för Cornerstone OnDemands verksamhet i Norden och Baltikum. Organisationer som inte gör det riskerar halka efter och det kan gå snabbt.

– Dagens medarbetare är mycket medvetna om sitt värde och de flesta letar aktivt efter arbetsgivare villiga att satsa på deras personliga utveckling och karriär. De vill känna sig delaktiga i verksamheten och förstå var de passar in, säger Stefan.

– Företag måste därför ge dem verktyg så att de själva hela tiden kan driva sitt lärande och sin utveckling. Upplevelsen måste dessutom vara personlig, hänga samman, vara relevant och engagerande. En medarbetare undrar hela tiden “what’s in it for me?” och organisationer som vill behålla personal måste ha bra svar på det.

Först i branschen

Det kan kännas oöverstigligt att hitta vägen framåt, men nu kommer lösningar som fokuserar på framtida kompetenser och som bland annat använder AI för att hantera de hela tiden förändrade kraven.

– Vår nya lösning Cornerstone Xplor har ett holistiskt, sammanhängande och engagerande sätt att utveckla medarbetare och hantera talanger, utan att behöva bekymra sig om de teknik-silos som existerar i många organisationer, berättar Stefan. Det gör det enklare att genomföra till exempel reskilling i stor skala. Det blir enklare att öka den interna rörligheten samtidigt som medarbetare kan skapa personliga karriärvägar och komma åt relevant och engagerande innehåll när och där de behöver det.

AI visar vägen mot nya internjobbet

Cornerstone Xplor ger medarbetaren helt nya sätt att driva sin egen utveckling. Den enskilde medarbetaren definierar själv vilken intern roll de vill sikta mot och vilka kompetenser de vill utveckla. AI-motorn “Cornerstone Skills Graph” med över 53 000 definierade kompetenser, matchar deras färdigheter och intressen mot rollen och presenterar därefter automatiskt möjliga karriärvägar. Medarbetaren kan dessutom se hur andra i företaget tagit sig fram till samma roll och de får detaljerad information om vad just de behöver utveckla, samt det absolut senaste vad gäller kurser och innehåll, engagerande och skräddarsytt för just dem.

Samtidigt får ansvariga för talanghantering anpassningsbara och flexibla verktyg för att bygga talangpooler med medarbetare som har närliggande kompetenser, som kan utvecklas för att fylla potentiella framtida brister i verksamheten. Lösningen kan dessutom kopplas till performance-mål och företagsmål i stor skala.

Ny era inom företagsutveckling

Kommentarerna från branschexperter är mycket positiva. Bland annat säger kända HRtech- och talangkonsultenent Josh Bersin att Cornerstone Xplor representerar en helt ny era inom företagslärande och utveckling.

– Vi har jobbat i många år med maskininlärning och AI inom lärande och utveckling, något våra mer än 75 miljoner användare globalt är mycket medvetna om. Att applicera vår erfarenhet på att utveckla ett sammanhängande, holistiskt system som passar ett modernt framtidsorienterat arbetssätt är ett logiskt nästa steg för oss. Det ska bli väldigt spännande att se vad våra talangfulla kunder gör med det, avslutar Stefan.

Publicerad: onsdag 8 december, 2021

Cornerstone OnDemand är en ledande leverantör av anpassningsbara HR-lösningar för en framtidsorienterad arbetsvärld, med fokus på agilitet, tillväxt och framgång för alla. Vårt AI-drivna system hjälper organisationer modernisera sin verksamhet inom lärande och kompetensutveckling så att de kan erbjuda engagerande och sammanhängande upplevelser för alla medarbetare. Cornerstone servar mer än 6 000 kunder, har 75 miljoner användare och finns i 180 länder och på 50 språk.

Stefan Robsén. Cornerstone OnDemand