Allt fler företag hakar på den italienska kaffekulturen. Som en ledande leverantör hjälper och servar Selecta i dag hundratals arbetsplatser i Sverige och runtom i Europa med skräddarsydda lösningar, från kaffemaskiner till mat- och snacksautomater men också färdiga rätter. En stor fördel är Selectas lokala förankring, bara i Sverige finns man på hela 32 orter.
Arbetar ni med alla företag, oavsett storlek?
– Absolut, det spelar ingen roll om det är ett litet företag med 10 anställda eller ett jättebolag med tusentals medarbetare, berättar Andreas Staedler.
Bland Selectas många välkända varumärken märks Lavazza lite extra. Den italienska kaffegiganten, som grundades redan 1895 i Turin, är en påminnelse om att man kan kopiera mycket men aldrig ett arv och en lång traditionsrik historia. Så har också innovationskraften följt företaget genom åren, och i dag är familjeägda Lavazza ett av världens mest uppskattade och anlitade rosterier.
– Vi har haft ett samarbete med dem i tio år, vilket vi är väldigt glada och stolta över. Om man vill ha en riktigt bra italiensk espresso så är det kaffe från Lavazza man ska satsa på. Vi kan erbjuda en mängd olika certifierade rostningar för alla smaker, malda eller hela bönor, säger Andreas Staedler.
Denna omvårdnad om kvalitet och hantverk genomsyrar Selectas syn på hur man bygger en hantverksmässig premiumkänsla i kaffekulturen.
En vanlig missuppfattning är att kontorskaffe aldrig kan mäta sig med kaffet som du brygger hemma eller som du får serverat på restaurang. Men det är något som Andreas Staedler inte håller med om – åtminstone inte om kaffet kommer från en modern kaffemaskin.
– Dagens kaffemaskiner är fantastiska. De är väldigt tekniskt avancerade och ger ett perfekt resultat varje gång. Temperaturen ligger alltid på mellan 92–96 grader när vattnet når bönorna, vilket är optimalt när man vill servera en god espresso.
Många anställda som har jobbat hemma under pandemin återvänder nu till sina arbetsplatser, hur har det påverkat?
– En tydlig trend är att fler och fler arbetsplatser satsar lite extra på de sociala ytorna på kontoren för att få medarbetarna att trivas och känna sig välkomna. Som ett led i detta bygger många om och utvecklar sina fikarum. Här kan vi hjälpa till med att skapa en egen coffeshop med allt från lyxiga kaffemaskiner till integrerade kylar med mat, dryck och mellanmål, säger Andreas Staedler och fortsätter:
– Förr satsade många företag på kvantitet och såg till att det fanns kaffemaskiner överallt på kontoret. I framtiden ser vi att bolag hellre satsar på hög kvalitet och färre maskiner. Man samlar kollegorna på ett och samma ställe där man erbjuder en kopp kaffe av riktigt hög kvalitet.
Publicerad: torsdag 5 maj, 2022