INTEGRATION

Nytt perspektiv!

Inkludering är vägen till tillväxt. Suzan Hourieh Lindbergs tillväxtbyrå The Social Few mäter perspektiv och hjälper bolag att bredda sig. Det handlar om framtidssäkring.

När Suzan Hourieh Lindberg beskriver sig själv som datanörd är det inte hårddiskar eller programmering hon tänker på – utan data som i statistik och underlag. Siffror har alltid varit hennes grej.

Nu gör hon succé med The Social Few, Nordens enda datadrivna tillväxtbyrå som hon startade för fyra år sedan. Hon kombinerar siffror och statistik med tillväxt via inkludering. Fokus ligger på att mäta perspektivtäthet: Vilka röster finns i en organisation, på vilka positioner finns de och kommer de till tals?

»Jag kallar The Social Few för tillväxtaktör«, säger Suzan Hourieh Lindberg när vi träffar henne på Wework, det hippa co-workingkontoret i centrala Stockholm där hon och hennes tre kolleger håller till. 

»Tillväxt beror på nivån av perspektivtäthet och inkludering. Svenskar med utländsk bakgrund och utrikesfödda är grupper som vi ofta pratar om – men inte lika ofta med.«

När Suzan Hourieh Lindberg startade The Social Few hade hon hanterat diverse varumärkeskriser och insåg att en mekanism bakom kriserna ofta var brist på perspektiv. Och rent kommersiellt såg hon hur samhällsgrupper inte bara förloras som viktiga röster, utan också som stora målgrupper med en köpstyrka på 400 miljarder per år. Här fanns en lucka att fylla.

Suzan Hourieh Lindberg erbjuder ett spektrum av tjänster – mätningar och analyser av medarbetare, ledare och målgrupper, digitala strategier, utbildningar på olika nivåer, marknadsföring, språk- och målgruppsanpassningar, teamoptimering – allt med tillväxt via integration som huvudsyfte. Hon jobbar med flera partnerbyråer och samarbetar med 20 specialister.

»Det unika med oss är att vi är helt datadrivna. Vi har utvecklat digitala metoder för kvantitativa undersökningar på ett helt annat sätt än, säg, Sifo. Och vi når helt andra grupper, 98 procent av befolkningen med utländsk bakgrund.«

En insikt som slagit Suzan Hourieh Lindberg på senare år – och hennes främsta budskap till bolag och HR-chefer – är vikten av inkluderande ledarskap. 

»Utan det spelar det ingen roll hur många andra perspektiv man har runtomkring sig. Inkluderande ledarskap måste genomsyra hela organisationen. Det handlar om överlevnad och framtidssäkring.«

Text: Mari Janson
Foto: Mikael Sjöberg

Publicerad: måndag 20 april, 2020

SUZAN HOURIEH LINDBERG

Gör: Vd och grundare av tillväxtbyrån The Social Few.

Bor: Norrmalm i Stockholm.

Familj: Man och son, 5 år.

Intressen: Jag är en datanörd som läser rapporter hela tiden. Men gillar streetdance och r’n’b också.

Bakgrund: Har pluggat statistik, kommunikation och ­varumärkesutveckling. Har ansvarat för affärsutveckling på Berghs och mångfaldsfrågor på Volvo Cars Mobility.

Talar: Många arabiska språk, ­bosniska, kroatiska, serbiska, makedonska, tyska, engelska, ­förstår ganska mycket albanska och turkiska. Drömmer på ­serbokroatiska och svenska.

Motto: »Alla talar siffror oavsett var de kommer ifrån – det är det universella sanningsspråkets alfabet.«