Camilla Agardh, vd för Invise, tror inte på stämpel­klockan.

Nytänk

Moderna tider

Glöm 9 till 5. På webbyrån Invise är det full frihet som gäller.

De anställdaInvise kommer till jobbet när de känner för det. På den här webb- och ­inboundbyrån existerar inga arbetstider. De anställda behöver inte ens vara på jobbet för att jobba. Vd:n Camilla Agardh, som införde ­modellen, säger:

»Jag har inte sett någon negativ effekt med fria arbetstider. Det känns så extremt logiskt och enkelt: För oss är det självklart att ha det såhär!«

Visst oroade hon sig för att det kunde finnas risker med att lämna den traditionella 9-5-modellen. Men hennes farhågor var inte av det slag man kanske kunde förvänta sig:

»Det har fått bättre effekt än jag trodde. Jag funderade över sammanhållning och kultur. Vad skulle hända med våra gemensamma möten och vår härliga energi? Den har faktiskt bara blivit bättre! När man jobbar enligt den här modellen är det ännu viktigare att ha tydliga mål och en dialog om vad som förväntas. Att någon eller några skulle jobba för lite var inte något jag oroade mig för. På ett bolag som inte har ett tydligt ledarskap och som inte vet vart man ska, tror jag den risken är större. För oss på Invise är det så tydligt vart vi ska. Och att vi bygger detta ihop!«

Bland de anställda dyker några upp redan klockan sex på morgonen. Andra kommer först efter lunch.

»Någon kanske inte fungerar riktigt förrän efter lunch. Då är det ingen mening att de är här klockan 8. Däremot är det viktigt att alla skapar sina egna rutiner. Alla har sitt eget upplägg. Rutiner är bra för de allra flesta.«

Målet var att personalen skulle arbeta bättre, effektivare och må bättre. Det gör de.

»Vi följde upp efter ett par månader genom att mäta produktivitet. Vi ville se att vi levererade inom samma intervall eller bättre. Efter två månader hade produktiviteten ökat, alla var mindre stressade och efter nästa uppföljning några månader senare kunde vi se att bolaget var mer lönsamt. Samtliga tog större ansvar.«

TEXT: TOMMY JEPPSSON

Publicerad: fredag 16 februari, 2018

Invise

Invise är en webbyrå med fokus på Inbound Marketing. Företaget har 23 anställda och omsätter 17 miljoner (2017).
»Vi har en väldig blandning av olika personligheter. Men gemensamt har vi energin och ett driv att ta verksamheten framåt. En sak jag gillar med folk som jobbar här är att de är ödmjuka och tillåtande. Då mår och presterar man bättre.«

Camilla Agardh

Första jobbet: Sockervaddsför­säljare på Lådbilslandet på Öland.
Senast lästa bok: Positive Intelligence.
Motto: Det är bara att köra på!
Dold talang: Kitesurfar och tävlar i hästhoppning.
Bästa egenskap: Jag har grymt mycket energi och driv.

Jag har inte sett en enda negativ effekt med fria arbetstider.