rekrytering

Sara har rätta medicinen

I dag tillträder Sara Mohammar som ny HR-chef på Apoteksgruppen. Sara har en bred bakgrund, bland annat från Helsingborgs stad, Mediamarkt, Rusta och Adidas. Vi ringde henne för att prata om nya jobbet, vikten av att HR tänker affärsmässigt och det märkliga faktum att apotek kan tvingas stänga, inte på grund av dålig efterfrågan utan för att det råder personalbrist …

Vad ser du som din viktigaste uppgift på Apoteksgruppen?

»Först och främst, Apoteksgruppen har nyligen genomgått en stor förändring där man i samband med den statliga utförsäljningen gått från att vara en organisation med fler än 180 arbetsgivare i form av egenföretagare, till att bli en apotekskedja och en enda arbetsgivare. Detta innebär fantastiska möjligheter att bygga och etablera en företagskultur där människor vill arbeta och trivas.«

 

Och hur ska den resan rent praktiskt gå till?

»Jag tänker att det är en trestegsraket.

1. Gå igenom och säkerställa en riktigt god arbetsmiljö, konkurrenskraftiga villkor och ett närvarande HR-stöd i alla regioner.

2. I dag är det relativt vanligt att man går in i en anställning men lämnar på grund av chefen. Vi vill vara en apotekskedja dit människor aktivt väljer att söka sig och stanna kvar. Då krävs det att vi har duktiga ledare som ges stöd att både utöva och utveckla sitt ledarskap.

3. Det råder stor brist på farmaceuter i dag och hela branschen lever i en verklighet där apotek kan tvingas stänga, inte på grund av låg efterfrågan utan för att det råder personalbrist. Men har man goda ledare som trivs, en sund och inspirerande arbetsmiljö och ett relevant erbjudande så blir det så mycket enklare. Det finns ingen bättre annonspelare för ett företag än en stolt och glad medarbetare.«

 

Vilken tycker du är HR:s största utmaning just nu?

»Vår största utmaning som funktion skulle jag säga är att vara ett osvikligt, relevant stöd till affären. HR har genomgått en transformation under ganska många år, bort från den renodlade administrativa funktionen till att bli mer affärsnära. Det är väldigt viktigt att vi fortsätter den resan. Jag tror däremot inte att vi nödvändigtvis gör det genom att vara bäst på KPIer eller att läsa finansiella rapporter, även om vi ska kunna det också. Vi ska vara experter på människor, hur vi hittar dem och hur vi får medarbetare att trivas på riktigt genom att utveckla ledare.«

Foto: Karina Ljungdahl

Publicerad: måndag 3 september, 2018