Factfulness

Kulturnytt

Att jobba med företagskulturen är det enklaste sättet att bli en attraktiv arbetsgivare – och dessutom spara pengar. Kolla in senaste statistiken!

50

Pengar är inte allt … 50 procent säger att de inte vill jobba för ett företag som har ett dåligt rykte – även om de får en högre lön.

80

Hej då … En dålig företagskultur är en av de vanligaste orsakerna till att människor säger upp sig. 80 procent har lämnat ett jobb därför att de inte gillar kulturen.

96

96 procent instämmer i att företagskulturen måste stämma överens med deras personliga värderingar för att de ska känna sig nöjda och tillfreds med jobbet.

2x

Företag som förknippas med ett positivt arbetsgivarvarumärke får dubbelt så många ansökningar som företag med negativa varumärken.

24

Det är lätt att snacka om hur bra det är med en öppen och lärande kultur. Men trist nog så tar ofta vardagen över. Enligt en rapport från Bersin så har vi i genomsnitt bara 24 minuter över varje vecka för att lära oss nytt.

10

Visste du att företag med ett dåligt rykte i genomsnitt måste betala 10 procent mer per nyanställning?

30

Framgång föder framgång. Företag som kontinuerligt jobbar med att skapa en lärande och nyfiken kultur har 30 procent större chans att bli marknadsledare över tiden.

80

Men hur tänkte ni egentligen? 80 procent av arbetsgivarna håller med om att ett starkt employer brand har stor betydelse för att attrahera rätt medarbetare. Men hur kan det komma sig att inte alla tycker det?

88

88 procent av millenniegenerationen anser att det är mycket viktigt att hamna i ett företag med en kultur som överensstämmer med deras tankar och värderingar.

62

Det är klart vi gör research! Hela 62 procent letar information och ställer frågor på sociala medier innan de söker ett jobb.

Text: Anna Borg
Illustration: Shutterstock

Publicerad: tisdag 16 oktober, 2018