Tommy Lindström, beteendedesigner på BOOM.

SPANARNA

Stämmer »Go woke go broke«?

Flockmentalitet hotar att svepa med dig och ditt bolag i en våg av välvilja. Men lever du inte som du lär, då tappar du dina medarbetares förtroende och sänker ert varumärke, enligt en undersökning från PwC. Dessutom riskerar du att försumma din kärnverksamhet.

Mångfald, jämlikhet, inkludering, corporate social responsibility… som arbetsgivare är det lätt att missionera godhet bara för att »alla« andra bolag gör så. Men om du som ledare säger att »något« är viktigast i din verksamhet, och det sedan visar sig inte vara det, då förlorar du medarbetarnas tillit. Du riskerar att ses som oärlig, orättvis och att sakna integritet. Det säger PwC’s Global Workforce Hopes and Fears Survey 2023. Dessutom kommer dina medarbetare vara:

  • Mindre nöjda med dig som arbetsgivare.
  • Mindre benägna att vilja stanna i bolaget.
  • Mindre optimistiska om att ditt bolag kommer
    vara verksamt om tio år.
  • Mindre benägna att säga att de bidrar med
    innovativa idéer till sitt team.
  • Mindre benägna att rekommendera ditt företag
    som en bra arbetsplats.

Livsfarligt tappa fokus på kärnverksamheten
A och O inom företagande är din kärnverksamhet. Och att följa landets lagar och EU-direktiv. Att göra det senare inom området mångfald, jämlikhet och inkludering kommer för många bolag innebära en rejäl ansträngning. Men även ta dem långt, det har lagstiftarna sett till.

Visst kan »Go woke« vara en framgångssaga för ditt bolag – om det är kärnan i din verksamhet. Men om det bara är läpparnas bekännelse, eller att du och dina kollegor spänner godhetsbågen så högt att kärnverksamheten försummas, då kan det leda till konkurs.

Tommy Lindström, beteendedesigner på BOOM


Medverka i Spanarna!

Har du en intressant spaning som du vill dela med dig av? Mejla till hildur.karling@hrforeningen.se

Publicerad: onsdag 2 oktober, 2024