Vi pratar med

Pontus Bodelsson, som de senaste 20 åren haft vd-poster inom bland annat mediebranschen, och nu predikar vikten av att göra fel.

»Genom att visa sin mänsklighet har man helt enkelt lättare att få med sig folk.«

01. Din nya bok om ledarskap -heter Mina 79 bästa misstag och annat värdefullt. Men alltså, det finns väl inget värde i att göra fel?

»Misstag är en oundviklig konsekvens om man vill skapa något nytt och utveckla en verksamhet. Om man inte begår några misstag har man inte tänjt gränserna tillräckligt. Ett företag där risker inte tolereras ger färre innovationer. Mitt mantra och bokens grundtänk är: misstag + lärdom = framgång.«

02. Vad fick dig att skriva den?

»Jag håller många föredrag och upptäckte att jäklar vad folk lyssnade när jag berättade om mina misstag. När en människa vågar säga: ›Det här har jag gjort och det blev inte bra, och det här har jag lärt mig …‹ Då får man ett otroligt gensvar.«

03. Varför är felsteg så kul?

»Inget är väl så trist och ointressant som fläckfria individer, och -organisationer. Det finns också en vetenskaplig dimension. Fyra japanska forskare har gjort tester på -makak-apor, där det kunde slås fast att det finns särskilda minnesceller i hjärnan som lagrar misstag de sett andra göra. Jag antar att det är samma sak med människor, och att det är därför vi lyssnar så uppmärksamt när andra berättar om sina brister.«

04. Du har lång erfarenhet som vd bland annat på mediebolaget HD-Sydsvenskan, har din syn på misstag förändrats genom åren?

»Absolut. Jag blev vd för -första gången när jag fyllde trettio. Då trodde jag att jag skulle kunna bemästra allt på företaget, och tyckte att det var fruktansvärt pinsamt när jag inte gjorde det. Med åren har jag lärt mig att man tvärtom måste våga visa svaghet som ledare och blotta sina misstag eftersom det ger organisationen en oerhörd kraft.«

05. På vilket sätt då?

»Genom att visa sin mänsklighet har man helt enkelt lättare att få
med sig folk, ingen vill bli ledd från ovan av Mister eller Miss Perfect! Och det är jag ett väldigt konkret -exempel på.«

06. Hur då?

»År 2000 var jag med och startade ett it-företag. När det började gå trögt bestämde vi oss för att göra en jätte-satsning på försäljningen. På min lott föll att försöka sälja in vår kommunikationslösning till Dressman. Marknadschefen var försenad så han sa ›du kan väl kolla om det finns något du gillar ute i butiken så länge‹. Jag hade noll säljerfarenhet och -mötet slutade med att jag desperat sa: du får tjänsten gratis! På vägen ut frågade han om jag hittat något fint och jag drog till med en illgrön kavaj, som han lyckades sälja till mig! Jag hade alltså bjudit ut vår fina lösning gratis, och köpt en kavaj med väldigt låg rabatt. Det var ett magplask, men jag berättade om det så fort jag kom tillbaka till kontoret.«

07. Vad vann företaget på »bekännelsen«?

»Den gav kollegorna styrka, för -vågade jag som ledare försöka och misslyckas så här kapitalt, så var det bara för de andra att dra igång. Vi vände allt delvis tack vare det här -jätteprojektet. Vinst nummer två var att jag alltid visste vad jag skulle ha på mig på firmafesterna.«

08. Du har också skrivit boken Management by glädje, och verkar se på det här med chefskap från alla möjliga håll. Berätta!

»Har man fått rollen att leda andra människor så innebär det ett stort ansvar. Mitt sätt att ta uppdraget på allvar är att alltid reflektera kring -ledarskapet.«  

 

Text: Pontus Dahlman
Foto: Åsa Siller

Publicerad: måndag 8 oktober, 2018

PONTUS BODELSSON

Ålder: 51 år. 

Ledarskap: Har varit vd sedan 1998, bland annat på Nationalencyklopedin och senast på HD-Sydsvenskan. Sitter i flera styrelser.

Bor: Bjärred.

Familj: Gift med Cecilia. Barnen Hanna 19 år och Petter 17 år.

Då är jag inte chefen: När jag tränar inför Vasaloppet. Och när jag håller på med musik. Jag sjunger och spelar gitarr och trummor.