Som vd på Nordens största koncern för synkorrigeringar vet Johanna Öberg hur viktigt det är att i dubbel bemärkelse se på tillvaron med nya ögon.

MÖTET

Blick för förändringar

Johanna Öberg är topp-vd:n som får en kick av förändringsarbete, även när det är motvind. Som när hon vände och räddade mediejätten Stampen från konkurs eller startade Metro i Latinamerika. Nu har hon precis landat en stor strukturomgörning på Memira, Nordens största koncern för synkorrigeringar.

Johanna Öberg fick en tidig insikt: hennes personliga värde hör inte samman med hur hon presterar. 

»Bara för att man har misslyckats med att leverera ett budgetmål så har man inte misslyckats som människa«, säger hon. 

»Det är viktigt att hålla isär de olika ­sidorna. Ta ett steg tillbaka och tänka: är detta fasansfullt på riktigt eller känns det bara som ett nederlag just nu? Det gäller
att komma ihåg att man har ett jobb och att
man inte är ett jobb.«

Det är en inställning som skänkt henne modet att leda några av Sveriges största medie­bolag. Hon har startat Metro i ­Latinamerika och räddat tidningskoncernen Stampen Media från konkurs. Nu leder hon ögonklinikkedjan Memira – Skandinaviens största företag inom synkorrigeringar med 60 kliniker i Sverige, Norge och Danmark.

»Jag tror på en tydlig agenda, en klar strategi för att uppnå mål och visioner och att sedan jobba mot dessa målbilder. Framförallt att mäta resultat, säkerställa att man är på rätt väg och sedan agera blixtsnabbt om det behövs.«

Tror du mer på det mätbara än på magkänsla?

»Man måste inte välja det ena eller det andra. För att fatta beslut i oprövad terräng måste man våga lita på sin magkänsla, men när man väl börjat verkställa planen behöver man mäta för att utvärdera beslutet.«

Johanna Öberg tillträdde tjänsten som vd och koncernchef på Memira hösten 2017. Uppdraget var tydligt: hon skulle utföra ett förändringsarbete som innebar en digitalisering av koncernen, en effektivisering av det dagliga arbetet och en expansion av verksamheten.

»Jag är ganska orädd och duktig på att fatta beslut. Det kanske låter enkelt, men tittar jag mig runtomkring verkar just beslutsfattande svårare än man kan tro. Att kunna ta beslut utan fullständig information och våga ändra sig om man är på väg åt fel håll är inte alltid självklart.«

Johanna Öberg
Tavlan bakom Johanna Öberg påminner henne om hur viktigt det är att skapa struktur och en tydlig agenda – och att kunna ändra sig om man har fel.

Finns det någon som egentligen gillar förändringsarbete?

»De flesta människor tycker att det är läskigt och det får man ha respekt för. Det viktiga är att inte bara informera om förändringen som ska inledas, utan också att förklara varför man ska ut på en förändringsresa och vad man kommer hitta när man är framme. Sedan får man inte invagga medarbetare i en falsk känsla av att man kommer att nå en slutpunkt, för det gör man aldrig.«

Tidig kväll, Bromma. Det är mitt i sommaren och Johanna Öberg sitter på farstun och blickar ut över trädgården. Hon funderar över varför hon alltid tycks hamna där det stormar.

»Jag får en kick om det är action, men bara om det är action där man har en rimlig chans att lyckas. Jag får ingen kick av kaos i sig. Arbetet måste ske med en tydlig strategi. Hur käkar man upp en elefant? Jo, lugnt och metodiskt, en bit i taget.«

2015 värvades hon till Stampen för att rädda en mediekoncern på ruinens brant. Som ägare av bland annat Göteborgs-Posten, Hallandsposten och Bohusläningen riskerade hundratals människor att förlora jobben. En rekonstruktion inleddes och efter två turbulenta år stod det klart att tidningshuset skulle överleva.

»Det var ett stålbad som hette duga, otroligt lärorikt och väldigt tufft. Jag är glad att vi lyckades rida ut stormen. Utmaningen är att hålla huvudet kallt och samtidigt verkligen ha förståelse för vad medarbetarna går igenom.«

»Kulturen är helt avgörande, om ett bolag inte har förmått leverera som de har förmåga till sitter det nästan alltid i företagskulturen.«

Blir det många sömnlösa nätter i sådana lägen?

»Ja, och detta sammanföll med att jag precis fött vårt tredje barn så det blev sömnlösa ­nätter av flera skäl. Men att ha en nyfödd bebis gav också perspektiv, jag fick ett slags distans till arbetet. När jag vaknade tre på morgonen försökte jag tänka att det inte är hela världen om man inte ­sovit en natt eller två.«

Självledarskap är ett populärt värdeord 2021 – hur ser du på det?

»Jag tycker det är otroligt viktigt att alla känner att de har ett tydligt mandat att agera inom ramen för sin uppgift. Men det är också ett stort ansvar för chefer att vara just ledare och inte lämna det till medarbetaren att tolka visioner och mål på egen hand. Det måste delegeras med tydlighet.«

Hur tänker du runt medarbetarkultur – är det något du försöker anpassa dig till eller förändra?

»Kulturen är helt avgörande, om ett bolag inte har förmått leverera som de har förmåga till sitter det nästan alltid i företagskulturen. Man har inte fått ut allt som medarbetarna är kapabla till. En företagskultur ska skapa passion och engagemang.«

Johanna Öberg föddes i Värmland och flyttade till Västindien efter gymnasiet för att arbeta som baddräktsförsäljare, »världens bästa säljskola« säger hon själv. Tillbaka i Sverige studerade hon på Handelshögskolan i Stockholm. När klasskamraterna jobbade extra på Goldman Sachs och McKinsey & Company under loven reste hon själv tillbaka till arbetet i Karibien. Efter examen fick hon praktikplats på SBS Broadcasting och inledde en karriär med sälj- och marknadsfokus i mediebranschen.

Johanna Öberg
Van vid snabba beslut. Två timmar efter att Johanna Öberg fick frågan om hon ville starta upp Metro i Puerto Rico satt hon på ett flyg till Latinamerika.

»Det har aldrig varit min dröm att bli vd. Jag har varit ganska lustdriven och vill bara känna att det är intressant och att jag gör skillnad. Att gå på Handelshögskolan var inte heller någon dröm, jag tänkte att jag prövar och så får vi se hur det blir.«

2012 arbetade hon på den internationella gratistidningen Metro och befann sig på en konferens i Latinamerika. Plötsligt frågade chefen om hon ville starta upp Metro i Puerto Rico – två timmar senare satt hon på ett flygplan.

»Jag sa ja och han svarade: ›Bra, för flyget går nu.‹ Jag satt i en strandbar i Mexiko, borstade av mig sanden från fötterna och stack direkt till flygplatsen. Sedan kom jag hem till Sverige och berättade för min man om jobb­erbjudandet. Några månader senare flyttade vi med två barn till Puerto Rico.«

Första tiden var turbulent: det saknades redaktion och lokaler, tryckeri och distribution.

»Vi letade upp en källare där vi satt på vita plaststolar med flyttkartonger som bord. Jag sökte upp tryckeriet som drevs av ett slags Gudfadern-gestalt med guldkedjor och cigarr. Kvällen innan första utgivningsdagen ringde han och sa att han inte skulle starta tryckpressarna om inte arvodet höjdes.«

Hon ler åt minnet.

»Trots vår frostiga start fick vi en bra relation och när jag flyttade hem två och ett halvt år senare tryckte han upp stora banderoller med bilder på mig och höll en fest i sitt ­bostadsområde, haha.«

I dag lever Johanna Öberg med man och tre barn i Bromma. Vid sidan om tjänsten på Memira arbetar hon som styrelseordförande i hälsobolaget Joint Academy. Vad gör hon när hon får egentid?

»Jag har yogat i 25 år och tycker det är bra avkoppling. På yogamattan är prestation helt ointressant och du hamnar i en annan sinnesstämning. Att leverera på yogamattan blir ett slags motsägelse, där handlar det inte om att vara duktig, men att må bra.« 

Johanna Öberg
De flesta människor tycker det är läskigt med förändringar, just därför måste man som ledare vara noga med att förklara vad förändringsresan går ut på, menar Johanna Öberg.

Foto: Mikael Sjöberg
Text: Victor Johansson

Publicerad: onsdag 17 november, 2021

Johanna Öberg

Familj: Man och tre barn.

Gör: Vd och koncernchef på Memira.

Bor: Stockholm. 

Första jobbet: Baddräktsförsäljare.

Karriär: SBS Broadcasting, Metro International, Metro Puerto Rico, Stampen. 

Fritid: »Umgås med barnen, yogar, vandrar i naturen och läser skönlitteratur. Jag har varit i samma bokklubb i 18 år, just nu läser jag Lydia Sandgrens Samlade verk

Just nu!

En av de hetaste och mest spännande frågorna är digitaliseringen. Vad tänker Johanna Öberg om den: »I traditionella bolag måste man vara otroligt tydlig: förklara hur strömningarna ser ut i världen och visa på möjligheterna det kan ge just vår bransch och vårt företag. I första hand måste man utgå från kundperspektivet, varför kunderna gynnas av den digitala transformationen, och senare även uppsidan för medarbetarna och de positiva följdeffekterna i deras arbete.«