På nytt jobb

»Det gäller att se till att vi har rätt kompetens, vid varje given tidpunkt«

Från Regeringskansliet till Stockholms Läns Landsting. Pernilla Glad berättar om sin nya spännande roll som HR-direktör hos gigantiska arbetsgivaren SLL.

I september får Stockholms Läns Landsting en ny HR-direktör. Och det är en person som är minst sagt är van vid stora organisationer. Sedan 2015 är Pernilla Glad personaldirektör på Regeringskansliet och tidigare har hon bland annat varit personalchef på Nasdaq OMX, Tredje AP-fonden och inom Vattenfall. Hon har ”jobbat med HR-frågor i 20 år” och ser sitt nya uppdrag som en spännande utmaning.

»Landstinget i Stockholm är en av landets allra största arbetsgivare, med runt 45 000 anställda. Organisationen är stor och komplex, med ansvar för kollektivtrafik, hälso- och sjukvård, kultur och även regionplanering …«

Huvudstadens ryggrad, kort sagt?

»Ja, och det gör det ju väldigt spännande också! Det är just helheten och bredden i uppdraget som intresserar mig. Jag brinner för kompetensförsörjning och så gillar jag att jobba som ledare. Jag är väldigt glad att få förtroendet!«

Vad blir din viktigaste uppgift som HR-direktör i en sådan organisation?

»Jag kommer att sätta mig in i det när jag tillträder, men kan säga så här: som i så många andra av dagens organisationer kommer kompetensförsörjningen att vara i fokus. Att dels se till att behålla och utveckla personalen, och dels attrahera nya medarbetare. Det handlar alltså om att se till att ha rätt kompetens, vid varje given tidpunkt.«

Hur lyckas man med det?

»Det min erfarenhet har lärt mig är att det är viktigt att medarbetaren får känna att man utvecklas på sin arbetsplats och att det är en hållbar arbetsmiljö. Man ska också kunna känna stolthet när man går till arbetet. Det är ett av mina viktigaste uppdrag.«

Foto: SLL/Anna Molander

Publicerad: tisdag 13 mars, 2018