Se upp! Orden du säger betyder långt ifrån allt. Det är vad du uttrycker med kroppen som avgör om medarbetarsamtalet blir succé eller haveri. Vi pratar ordlös kommunikation med experten Gabriella Lockwall.
»Det handlar om gesterna, ögonkontakten, rörelsemönstret. Men också våra röstlägen, hur nära vi står eller sitter den vi talar till. Och om och hur mycket vi tar i andra människor«, säger Gabriella Lockwall.
Det rör sig alltså om en hel ickeverbal kommunikationsarsenal. Ta till exempel detta hon kallar armbarriären.
»Säg att du är personalchef och ska ha ett svårt medarbetarsamtal. Då gör många precis som dörrvakterna på stan, och sätter armarna i kors över bröstet. Det är ett sätt att skydda sig men uttrycker också ett stort avstånd. Dessutom visar hjärnforskningen att vi härmar varandras kroppsspråk omedvetet, så i värsta fall knyter sig samtalet totalt från bådas håll. Man når inte fram till varandra och då blir mötet utan värde.«
Och hur skulle man uppträtt för att hamna rätt från början?
»Till exempel kan du luta dig lite framåt för att visa fysiskt att du vill ha kontakt och kommunicera. Men inte för mycket, det gäller att hålla sig utanför andras kroppsliga revir.«
Gabriella menar att vi ofta är »omedvetna om vårt personliga kroppsspråk«.
»Kanske är du blyg och undviker ögonkontakt, men då signalerar du också att du inte är intresserad av mig. De flesta jag träffar har ingen aning om sådant här!«
Allt började på Restaurangskolan i Grythyttan i Västmanland. Dit kom Gabriella som skådespelare 1997 för att »lära studenterna att bli bättre på att kommunicera«. Med sig hade hon sina scenverktyg, men hur använda dem?
»Det fanns ingen metod så jag fick arbeta fram en själv. På en teaterutbildning i Skottland hade jag lärt mig att man inte kan framföra en roll på ett effektivt sätt om man inte vet hur ens egna kroppsspråk ser ut. Det tog jag fasta på.«
Text: Pontus Dahlman
Huvudbild: Shutterstock