Risk & belöning

Våga risken

Hur skapar man en kultur där medarbetarna vågar ta risker för att utvecklas? Johanna Snickars på Microsoft tar oss med på en resa som börjar på ett berg i Spanien ...

När Microsoft Sveriges kommunikationschef Johanna Snickars antogs till en ettårig äventyrsutbildning kulminerade den i att hon fick åka till Sierra Nevada och bestiga Spaniens tre högsta berg. Vid en första anblick kan det ju tyckas vara ett rätt underligt vägval, framför allt om man som Johanna har en sådan ­kronisk svindel att minsta lilla kulle får det att kittla i magen.

»Men just därför var det så mycket mer värdefullt att välja äventyret framför att slentrianmässigt sätta sig i skolbänken och plugga en tuff MBA. De två veckorna i Spanien var helt fantastiska. Vi förberedde oss minutiöst, från hur man hanterar stenras till hur man injicerar ormserum. Men jag gillar att utmana mina rädslor, det är då man utvecklas.«

Låt oss hejda oss precis där, för detta är även en av anledningarna till varför Johanna sökte sig till Microsoft för tre år sedan.
»Många ser oss nog som det där jättestora, traditionella bolaget. Men tvärtom så lyckas vi förändra och transformera oss hela tiden för att fortsätta vara aktuella, och det var också vad som lockade mig. I vår företagskultur är vi väldigt tydliga med att vi uppmuntrar våra medarbetare till att tänka nytt och ta risker.«
Eller skulle man kunna lägga till – det är till och med ett krav från ledningen.

»Varje månad redovisar jag för min Europa­chef vilken risk som jag har tagit och vad som blev resul­tatet«, säger Johanna.

Berätta om den senaste!

»Ibland gör vi vad som kallas pre-briefs med journalister, de får förhandsinformation mot löfte om att inte publicera något förrän nyheten är ute. Det är ju alltid lite läskigt innan man vet om strategin fungerar. Nu gick allt vägen och slutresultatet blev bra för alla.«

Några andra exempel på risk­tagande?

»Det handlar väldigt mycket om att göra förändringar i vardagen och se möjligheter. Till exempel har vi bjudit in till gratisutbildningar i datajournalistik. De är väldigt populära, då brukar det komma redaktörer från såväl kvällstidningar som tjejmagasin. Vår risk är att vi lägger ner massa tid och pengar utan att få något tillbaka, men jag tror på transparens och att man ska dela med sig, då uppstår en dialog och man bygger värden tillsammans«, säger Johanna.

Vilket inte bara är vackra ord för att få journalister att tänka och skriva snällt, utan också något som genomsyrar organisationen internt. På Microsoft har man tagit fram en metod där medarbetarna recenserar varandra. Skrämmande eller spännande?

»Alla behöver feedback för att kunna utvecklas och förändra mönster och beteenden. Därför har vi satt samman ett digitalt formulär som man skickar till hur många valfria medarbetare man vill runtom i företaget som får svara på frågor om hur de tycker man sköter sitt arbete, vad som uppskattas eller vad man skulle kunna göra annorlunda. Det har gett en otroligt bra effekt. Alla anstränger sig helt enkelt lite mer.«

Johanna betonar hur viktigt det är att skapa engagemang i organisationen, att ­jobbet måste kännas ­meningsfullt och utvecklande.

På Microsoft får exempelvis alla anställda tre arbetsdagar per år för volontärarbete.

»I vintras valde jag att åka till Libanon för att arbeta i syriska flyktingläger. Det var en riskfylld resa i ett område UD avråder från att resa till, men det var så givande för mig och verkligen en resa som öppnade mina ögon.«

Men med risker kommer ofrånkomligen också misslyckanden, eller hur?

»Åh, jag har gjort massor med misstag under min karriär. En gång blev en pr-kampanj jag var med och tog fram polisanmäld även om jag inte tycker att vi gjorde något fel. Men det mest komiska var nog när jag lyckades förhandla till mig en tjänstebil men inte hade hunnit ta körkort än.«

Text: Mårten Niléhn
Foto: Andreas Lundberg

Publicerad: söndag 26 augusti, 2018

JOHANNA SNICKARS

Karriär: Har jobbat inom pr- och ­kommunikationsbranschen i över
tio år. Innan Microsoft var hon nordisk
pr-chef på Nordnet.

Utbildning: JMK och Stockholms ­universitet (har dock nån resttenta kvar från en examen), Adventure Academy.
Dold talang: Har vunnit många slogan­tävlingar, inklusive vinstresor till ­Malaysia och USA – och ägg för ett år!

Förebild: »Inspireras av kvinnor som lyfter andra kvinnor, till exempel Katarina Berg (global HR-chef Spotify) som jag själv haft förmånen att ha som mentor. Dessutom har jag turen att få intervjua många idoler i min podcast Uppstickarna som lyfter just kvinnliga thought leaders.«

 

 

Vi är väldigt tydliga med att vi uppmuntrar våra medarbetare till att tänka nytt och ta risker.