När Teresa Acuña Lopez och Angela Nihlén startade Culture By Design i början av förra året hade de inte kunnat göra det mer lägligt. För sällan har organisationskultur varit lika mycket i ropet som under coronaåret 2020 – många är de företag som behövt hjälp med rekryteringar, onboarding, mötesstruktur, ledarskap, teamkänsla. Många har undrat om det ens är möjligt att få till en fungerande och positiv företagskultur när hela kontoret jobbar hemifrån.
»Självklart går det!« säger Teresa Acuña Lopez med eftertryck. »Det är ingen skillnad, en bra kultur kan man få på plats även på distans. Det gäller bara att tänka igenom vilken känsla vi vill att medarbetarna ska ha när de kommer till jobbet och hur vi får den digitalt. Hur visar vi omtanke, och hur gör vi det digitalt? Ibland har jag blivit provocerad när ledare har gett upp från början.«
Culture by Design utbildar ledningsgrupper i hur man jobbar strategiskt med sin kultur. För Teresa Acuña Lopez grundar sig intresset i en -strävan efter bättre arbetsplatser.
»Och bättre arbetsplatser leder till effektivare organisationer och ökar medarbetarnas engagemang. Och det ger, visar forskning, bättre finansiella resultat.«
»Hur visar vi omtanke, och hur gör vi det digitalt? Ibland har jag blivit provocerad när ledare har gett upp från början.«
Hennes tre nycklar till en framgångsrik digital företagskultur gäller både i en kris med distansarbete och i det långa loppet.
»Det första är att arbeta strukturerat med kulturen och bestämma sig för ambitionsivån. Vill vi att vår kultur ska främja innovation, till exempel, hur ska vi uppnå det? Vad saknas? Har man satt upp en medarbetarplan har man ett styrdokument som gör det mindre personberoende och platsberoende. Då kan man inte längre säga ›alla måste vara här‹. Då kan arbetet göras på distans.«
»Det andra handlar om att ge ledarna förutsättningar för att leda och det har varit extra viktigt under pandemin, när de ofta haft orealistiska förväntningar på sig. Det klankas mycket på cheferna som i sin tur sliter sitt hår för att både kunna och hinna leda på ett bra sätt. De ska hinna följa upp och peppa medarbetarna, som är i olika grad frustrerade, på distans och samtidigt nå egna finansiella mål. Det är orimligt«, säger Teresa Acuña Lopez och fortsätter:
»Det tredje är att vi måste ha tydliga förväntningar åt båda hållen. Chefen och medarbetaren bör tillsammans komma överens om hur ofta man ska ha avstämningar till exempel. En del är introverta och vill kanske – och behöver – ha det mer sällan medan extroverta behöver mer bekräftelse.«
Om Teresa Acuña Lopez ska framtidsspana tror hon att pandemin har fått vissa old school-ledare att släppa taget om sina anställda och lita på dem. Många kommer att arbeta mer på distans.
»Det krävs lite mer för en digital framgångsrik företagskultur, men det handlar mest om att våga tänka annorlunda. Jag har jobbat med chefer som samtidigt haft enstaka medarbetare i flera olika länder och det har gått jättebra. Ta hjälp av best practice företagen!«
Text: Mari Janson
Foto: Elin Siljendal