Jobbtrend

Distans till jobbet

Lina Martinsson sitter 150 mil från sina arbetskamrater. Så här får hon det att fungera.

Det kanske inte är idealiskt i alla verksamheter och inte för alla individer, men distansarbete behöver inte heller vara så svårt som man kan tro. Det gäller bara att förbereda sig noggrant, både som arbetsgivare och anställd, menar Lina Martinsson. Hon läser en master i HR i London och jobbar samtidigt på distans åt UrbanUrban, ett företag inom rekrytering och ­employer branding.

För Lina är inte detta en ny erfarenhet. När hon för några år sedan flyttade till Australien för att ta en examen i företagsekonomi tog hon med sig sin deltidsanställning på ­UrbanUrban.

Trots tidsskillnad och hård konkurrens från studier och strandliv skötte hon administration, kommunikation och marknadsföring.

»Min chef kände ju mig och vet att jag levererar. Kommunicerar gör vi via Skype, mejl eller WhatsApp.«

Efter att ha jobbat åt Urban­Urban på hemmaplan över sommaren fortsätter hon nu från London där hon sköter ­UrbanUrbans blogg, i vilken hon bland annat lyfter fram nya rön inom HR-relaterad forskning.

»Distansarbete kommer att fortsätta växa, dels för att vi blir alltmer digitaliserade, dels för att yngre människor ställer andra krav. Arbets­livet går mot större flexibilitet.«

Men hon är också noga med att poängtera att även arbetsgivarna har en del att vinna.

»Man får in nya perspektiv i verksamheten om man har personal som sitter på annan ort eller utomlands. En glad medarbetare är en produktiv medarbetare, förutsatt att hen har den självdisciplin som krävs för att jobba utanför arbetsplatsen. Individen kan också bli mer produktiv ­genom att inte vara låst till kontorsarbetstider utan kan lägga upp arbetet efter sin personliga energinivå. En nattmänniska som måste vara på kontoret klockan 8 får kanske inte så mycket gjort de första timmarna«, säger Lina.

För chefer kan det bli svårare att uppfatta hur deras avståndsjobbande personal mår och trivs. För alla parter gäller det att träna upp sina färdigheter i digital och videobaserad kommunikation så att den blir så ­effektiv och nyansrik som möjligt.

Vid en distansanställning är det förstås enklast och tryggast om  medarbetaren tidigare har jobbat ­fysiskt på arbetsplatsen och är välkänd för chefer och kollegor. Men med globaliseringen förekommer det allt oftare att människor med specialkompetens rekryteras för distans­arbete direkt.

Text: Lisbeth Lundahl
Foto: UrbanUrban

Publicerad: onsdag 22 augusti, 2018

4 RÅD FÖR EN LYCKAD DISTANSANSTÄLLNING

1 Var tydlig. Definiera vad den ­anställda ska göra, ta ansvar för
och inom vilka tidsramar.

2 Mät resultatet. Kom överens i förväg om hur arbetsinsats och produktivitet ska mätas.

3 Planera kommunikationen. Hur ska rapportering, möten och annan kommunikation ske?

4 Testkör. Börja i det lilla, genom att exempelvis låta medarbetaren  jobba hemma en dag i veckan eller ta med jobbet en vecka utomlands. Utvärdera hur det funkade. Öka på ­successivt. Medarbetaren ska kanske först jobba hemifrån på heltid ett tag, och visa att hen kan ta eget ansvar, innan det är dags att flytta utomlands.

 

Min chef kände ju mig och vet att jag levererar. Kommunicerar gör vi via Skype, mejl eller WhatsApp

 

 

LINA MARTINSSON

Gör: Bloggar om HR-frågor på urbanurban.se.
Bakgrund: YH-utbildning i internationell försäljning och marknadsföring, en Bachelor of Business från Sydney.
Har jobbat bland annat på AdUX och Workmint samt drivit eget konsult­företag i ädelmetallbranschen.
Bor: I London.
På väg mot: En master i Human Resource Management and
Organisational Analysis vid King’s College i London.
Ålder: 26 år.
Motto: Inställning går före talang.