Från mikroaggressioner till trakasserier – studie om riskfaktorer och transpersoners utsatthet i arbetsmiljön.
Ingen vill göra en Janne Andersson och tappa det på jobbet. Men vems är ansvaret när det händer, individens eller organisationens? Vi måste ha större fokus på den psykosociala arbetsmiljön.
Vanligast anmälda arbetssjukdomen i Sverige beror på vibrationer från maskiner. Något som ett nytt EU-direktiv ska sätta stopp för.
Martin Sjöberg berättar om beroendesjukdomar och medberoende i arbetslivet – och vilken roll HR kan spela för att skapa bättre rutiner...
Med anledning av Barbro Westerholms bortgång återpublicerar vi här reportaget med henne som HR People gjorde i samband med att hon fick ta emot Kerstin Hesselgren-priset år 2020 från Sveriges HR Förening...
Inte alla vill, eller kan, dricka och busa med jobbet efter jobbet. Franskt rättsfall visar vägen – man måste inte underkasta sig aw-kulturen till varje pris.
»Sila snacket« är kampanjen som visar att det går att förändra även de mest ingrodda mönster. Initiativtagaren Roger Sandgren berättar.
Ålderism är en vanlig form av diskriminering i Sverige, och mörkertalet är stort. Varannan som drabbas på jobbet väljer att inte berätta det för någon.
De gör inte mer än de måste. De är ofta unga, med andra ideal än den äldre generationen. »Smygslutare« väcker inte sällan ilska på jobbet. Men är det så illa att sätta privatlivet framför karriären?
Privata arbetsgivare som har mellan 50–249 anställda är skyldiga att inrätta interna kanaler senast den 17 december 2023.
Hur bör vi hantera de kollektiva känslorna? Nicolas Jacquemot, författare till Känslokoden, förklarar.
Med rätt förståelse kan man förebygga många arbetsrelaterade konflikter, missförstånd och i förlängningen sjukskrivningar.
Utgå från att alla är distansarbetare – först när alla får tillgång till samma information och verktyg så kan kulturen och medarbetarna blomstra. Här är fem smarta tips för hur du får det att fungera.
När Magnus Liungman gick in i väggen blev det början på en livslång kamp mot utbrändhet – och starten på en helt ny affärsresa.
Vad ska en nytillträdd chef tänka på? Ikeas förre Sverigechef berättar om fyra viktiga faser.